09.07.19 13:10

Черкасцям розповіли цікаві факти про громадський транспорт 55 років тому (ФОТО)


Черкасцям розповіли цікаві факти про громадський транспорт 55 років тому (ФОТО)

 

Краєзнавець Борис Юхно розповів цікаві факти про громадський транспорт у Черкасах 55 років тому.

У роки становлення Черкас як обласного центру місцева періодика систематично інформувала населення про події, прямо чи опосередковано пов’язані з автобусами. Тож не минаючи таких зазвичай невеличких заміток, накопичених упродовж кількох років, дещо розповісти можна. З огляду на цю обставину, “лірики”, яка народжується з пережитого і відчутого особисто, не буде. Натомість фактів – предостатньо.

Один на тисячу

Упродовж 1960 – 1965 років у Черкасах з 85 тисяч до 120 тисяч побільшало жителів. 1961-го їх перевозили 99 міських автобусів, 1962-го – 124, а 1965-го вже 188.

Таким чином, неофіційна планова норма ще з прикінцевих 1950-х, коли містом курсувало близько чи трохи більше 45-ти машин – “1 автобус на 1000 жителів” – була успішно виконана і перевиконана.

Звісно, для пасажирів хоч на тисячу один, хоч осіб на 700 – 800, полегшення невелике, поїздка у такому транспорті передбачала єдине: дістатися місця.

Робочий графік для усіх був фактично однаковим, тож можна собі лише уявити, що коїлося в салоні під час такої поїздки.

Власне, вимушено послуговувалися автобусами цукровики, “хіміки”, працівники цегелень та інших віддалених “підприємств, установ і організацій”, а кому до місця роботи порівняно недалеко, ті найчастіше ходили пішки чи діставалися велосипедами.

Судячи з фотографій, маршрутами в основному їздили “ЗІС-154”, його молодший родич “ЗІЛ-158”, "ПАЗ-652", "ПАЗ-672" та український “ЛАЗ-695”. І якщо львівські автобуси вважалися найсучаснішими і найкращими, то в 154-х “зісах”, які випускалися ще у 1947 – 1950 роках, раділи бодай більш-менш плавному ходу, що забезпечувався дизель-електричною силовою установкою, та навіть тому, що кузов не з дерева і навіть не з жерсті, а з алюмінію: світова сенсація і предмет гордості кожного радянського пасажира

До слова, хоч і трохи наперед, ближче до 1967-го ці “динозаври”остаточно зникли з рейсів , залишившись хіба при організаціях. Їх замінили нові моделі “ЛАЗ-965Е”, які вийшли на головні черкаські маршрути №1 “Цегельний завод – Соснівка” і №2 “Можайське шосе – ЗШВ”, наступні у травні рушили на річвокзал та до аеропорту.

Просто, як 6 копійок 

Аж до 1961-го з тарифами все було не так просто. Вартість проїзду визначалася довжиною маршруту і могла становити від 20 копійок до мало не двох рублів. Коли під час грошової реформи нуликів позбулися – від 2 до 17 копійок відповідно.

Зрештою, 11 січня 1962 року вже з новими грошима встановили єдиний усереднений тариф: 6 копійок.

“Чи вигідно це пасажирам? Звернімося до фактів. Із загального числа перевезень торік пасажири платили за проїзд 2 копійки – 20%, 3 – 5 копійок – 18,5%, 6 – 17 копійок – 61,5%.

Таким чином, введення єдиного тарифу по місту в розмірі 6 копійок є вигідним переважній більшості трудящих.

Наприклад, робітники і службовці заводу штучного волокна, які проживають в протилежних частинах міста, за проїзд на роботу і з роботи досі платили 30 – 34 копійки в день. Тепер їх витрати на транспорт скорочуються майже в три рази й становитимуть 12 копійок в обидва кінці.

Тариф міг би бути ще меншим, але при умові скорочення маршрутів №1 “Цегельний завод – Соснівка” і №2 “Можайське шосе – ЗШВ”, довжина яких понад 10 кілометрів”, – аргументував новацію директор Черкаського автобусного парку тов. В. Кирилін.

Отже, 6 копійок. Середньомісячна зарплата простих черкаських трударів – 67 рублів. Калькуляція, і... За новим усередненим тарифом можна було здійснити 1116 поїздок. Це так, для порівняльних вправ з математики, кому цікаво – можете аналізувати далі.

Стандартизація зупинок

Декларована муніципальним чиновництвом нині, вона має дуже давню історію, адже рівно 55 років тому у Черкасах переймалися тим самим – встановленням зручних зупинок нового зразка. Саме ж питання постало ще раніше.
1963 року рух відповідним напрямком розпочали... художники.

Розгромна стаття Олексія Дяченка і Олександра Жури у “Черкаській правді” від 20 березня “Краса рідного міста”, де вони “пройшлися маршем” по всьому, що різало око, з-поміж іншого підняла проблему автобусних зупинок, “збудованих без всякого смаку, бо деякі господарські працівники вважають свої індивідуальні вподобання непогрішними й будують все так, як їм заманеться”.

Головний архітектор Черкас Микола Кораблін визнав неприємний факт самочинства “окремих керівників”, і хоча в цеху зодчих нагальнішої роботи було по самі брови, архітектори взялися й за зупинки. Ну не те, аби “художники змусили”, але одне до одного – і пішло діло.

19 липня 1964 року: “Красиві, добре обладнані автобусні зупинки – це і зручність для пасажирів, і один з елементів малих архітектурних форм. Цим вимогам відповідають павільйони, які у Черкасах з’являться на зупинках автобусів біля заводу штучного волокна, будинку відпочинку “Україна” і цегельних заводів. Для їх будівництва використані склоблоки і грибовидні залізобетонні конструкції.

Добрий приклад показав колектив тютюнової фабрики, який обладнав автобусну зупинку біля свого підприємства. В діло пішли легкі металеві конструкції, кольоровий склопластик. Цього року в місті намічається збудувати більше десятка таких автобусних зупинок”.

Як далеко пішли, як надовго? Можливо, у середині 1960-х чи трохи згодом зупинки у Черкасах й справді стали зручними та гарними. Але років за 10, коли вже я сам почав їх ідентифікувати у міському просторі за призначенням, нічого аж такого в них не помічалося. Три секції залізних труб, що тримали плаский дах, шість найпростіших лавочок попарно по пару дощок на кожній – ото і вся естетика. Таких у місті й зараз чимало...


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter



Останні новини

20 листопада 2019
20:05
На Черкащину чекає похолодання і сильний вітер
19:07
За добу на Черкащині знайшли 5 боєприпасів часів минулих війн
18:00
Членам злочинного угрупування на Черкащині оголосили про підозру
17:15
У департаменті інфраструктури Черкаської ОДА розповіли, на скількох об'єктах завершили капремонт доріг
16:03
У Черкаській області зупинили роботу нелегальної АЗС
15:35
Грошей ніколи не вистачатиме: голова Черкаської ОДА дав завдання органам влади наповнювати обласний бюджет
15:15
На Черкащині врятовані коні ризикують зустріти зиму без даху над головою (ВІДЕО)
14:54
Не вчасно подав декларацію: на Черкащині оштрафували депутата
14:37
На Черкащині горів житловий будинок
14:18
В річку Дніпро у Черкасах випустили 6 тисяч кілограмів риби
13:50
За три дні на одному й тому ж перехресті Черкас сталось дві аварії
13:26
У Черкасах встановлюють зупинку громадського транспорту
13:16
Черкасці просять закінчити утеплення дитячого садочка
12:55
Відсьогодні на Черкащині почнуть штрафувати за порушення правил перевезення дітей
12:31
Черкащан просять допомогти родині, яка втратила годувальника
12:15
Заступник міського голови Юрій Ботнар знову може голосувати в якості депутата обласної ради
11:50
На Черкащині призначили очільника нової судової структури
11:35
Черкащанка перемогла у конкурсі каверів та виступить на одній сцені з відомим гуртом (ВІДЕО)
11:12
У Смілі до патрулювання та наведення порядку в місті залучать нацгвардійців
10:50
На Чигиринщині за фактом загибелі двох дітей поліція відкрила кримінальне провадження, меншому робитимуть операцію
10:34
Через коротке замикання електропроводки, у Черкасах загорівся автомобіль
10:10
На ще двох вулицях Черкас осучаснили освітлення (ФОТО)
09:50
На Черкащині затримали зловмисників, які вирубували дерева (ФОТО)