06.02.19 13:52

Як у Черкасах та області раніше дороги робили?


Як у Черкасах та області раніше дороги робили?

 

Не чекайте розповіді про цікаву мандрівку до якоїсь екзотичної країни чи й місцини неподалік. Наразі буде оповідка про самі дороги як такі: безцінну цивілізаційну комунікацію та другу з наших одвічних бід, похідну від першої.

“Рим – Лондон”: шлях у дві тисячі років

Шляхи, дороги, тракти... Вони існують відтоді, як “гомо сапієнс” уперше змикитив, що не конче долати відстані своїми двома. І що із пункту А до пункту Б, зважаючи, щоправда, на ландшафт, найшвидше діставатися дорогою, наближеною до прямої.

Ну, єгиптян там чи вавілонців чіпати не будемо, вони уславилися на інших будівництвах. А от згадки про древніх римлян не уникнути. Їх шляхова мережа була ретельно спланована, а на головних напрямках через певну відстань ці піонери європейського дорожного будівництва облаштовували зупинки на кшталт сучасних СТО. Після занепаду Римської імперії за транспортними артеріями, які сягали найвіддаленіших її володінь, слідкувати перестали. Тому сотні кілометрів мощених доріг зникли під культурними шарами, а на якихось ділянках читається лише їх невиразний слід. Однак, у багатьох міжнародних європейських трас – давньоримська основа.

Тож, досягнувши античного зеніту, у подальші віки грамотне інженерне шляхобудівництво занепало. То варвари, то пафосні Людовіки чи пиндючливі маркізи – до доріг нікому не було діла. Верхи проїхати можна, а каретою до Булона чи Шервуда нема чого пхатися.

Аж на початку ХІХ століття у Великій Британії повернулися лицем до забутої науки. Шотландський інженер Томас Телфорд керував будівництвом 1600 кілометрів доріг та понад тисячі великих та малих мостів, а його земляк і теж інженер Джон Макадам друкував праці зі шляхобудівництва, заодно вигадуючи нові види покриття. Так званий “термакададам” – його винахід.

І тут знову по гальмах: в Англії розпочалася ера залізниць. Передова індустріальна держава світу могла дозволити собі їх стільки завгодно, шкода Альбіон не безмежний. І аж наприкінці ХІХ століття із появою перших автомобілів там зауважили, що непогано б і для них якісь спеціальні дороги придумати. Та до справжньої розгалудженої мережі автомагістралей “зі зручностями” мине ще не одне десятиліття. Власне, таку почали формувати аж у 1950-ті роки.

Але як би не було – було те далеко, а тут трохи не так.

Чумацькі шляхи та поштові тракти

Першими водіями, та ще й зразу дальнобійниками, у наших краях були чумаки. І само собою, у ХVІІІ – ХІХ століттях їхні розлогорогі Дунаї, Соколи, Вітри і Чорноморці не брели неїждженими чорториями, а трималися курсу – того чи іншого чумацького шляху.

Слід сказати, що на Черкащині чумакувала сила-силенна чоловіцтва. На Правобережжі найбільшого поширення цей промисел набув у районі Канів – Богуслав – Звенигородка – Шпола та до Дніпра трохи південніше Чигирина. А на Лівобережжі чумацтво вкорінилося між Золотоношею на півночі та гирлом річки Орель, що на Полтавщині. Серед населених пунктів Черкащини, з яких у Крим по сіль прибувало найбільше чумаків, в історичній літературі згадуються Кропивна, Золотоноша, Іркліїв, Боровиця, Єреміївка (нині Вереміївка Чорнобаївського району).

Скільки ж народу іздило по сіль і чи можна вважати, що тоді й з’явилися сталі українські шляхи “міжміського сполучення”? Зважте самі: лише з Єреміївки і одного лише 1779 року до Криму прибуло 715 возів, а поперед кожного – щонайменше пара волів.

Тодішніх великих “транспортних” шляхів було чимало. Наприклад, Чорний вів до Чорномор’я, починаючись десь на Волині, а далі – через нашу Умань на Південь, Муравський починався у верхів’ях Ворскли та через повітове містечко Мелітополь пролягав до Перекопу. А ще були Царгородський, Харківський, Ромоданівський... Вони з’єднували Слобожанщину на Лівобережжі із Запорожжям (не містом), Кримом та Доном. Інші вели з Придніпров’я до Галичини та Молдавії. Відомий дослідник теми Григорій Данилевський написав таке: “Чумаки, які живуть поблизу Дніпра, ходять із різними вантажами ще в Одесу, Польщу та Бесарабію”.

Приблизно тоді ж, тобто останньої третини ХVІІІ століття, на землях Черкащини почав формуватися регулярний поштовий зв’язок. Краєм пролягли маршрути поштових трактів, а в населених пунктах створювалася розгалуджена мережа поштових установ. На початок ХХ століття  єдина транспортна мережа зв’язувала понад 100 населених пунктів повіту із невеличкими хуторами включно. Кожна поштова станція мала від 2 до 12 коней та необхідні транспортні засоби: брички, сани, вози. Довжина окремих поштових дистанцій досягала 38 верст, тобто близько 40 кілометрів. Звісно ж, службовці установи теж не їздили як заманеться, а лише десятиліттями незмінними поштовими трактами. І, до слова, напротивагу сучасним поштовим реаліям, до місця кореспонденція доправлялася щонайбільше за дві доби.

Коні, люди й шість машин

Ну все, час прощатися із живою тягловою силою,  архаїчними транспортними засобами та битими шляхами. Хоча насправді це “прощання” триватиме аж до початку 1960-х, а як вже зовсім насправді, то з битими шляхами ми не розпрощалися і по сьогоднішній день. Просто тепер вони вкриті асфальтом, через який дихає святий український чорнозем.

На початку 1930-х у Черкасах діяло три гужових транспортних організації: філія київського Облтранстресту, контора Облкооптрансу та кооперативна артіль “Гужовик”. Далі – офіційно  за першоджерелом – “Матеріалами до звіту Черкаського районного виконавчого комітету” за 1934 рік.

“Пересічний склад транспортного парку дорівнює 203 одиницям – по Облтранстресту 51 кінь, по Облкооптрансу 23 коня та по артілі “Гужовик – 129 коней. Крім того, філія Облтранстресту має 6 вантажних машин із загальним тоннажем 9 тонн.

За 9 місяців 1934 року всіма організаціями гужавтотранспорту перевезено 172 тисячі тонн вантажу, в тому числі 7 тисяч тонн автомашинами. У 1934 році філією Облтранстресту в районі організовано пасажирське автотранспортне сполучення в Черкасах до Соснівки, Рафзаводу та в напрямках: Черкаси – Чигирин, Черкаси – Мошни. Зараз у районі є 6 пасажирських автомашин на 88 осіб”.

Збагнули? Рівно 85 років тому тут розпочалися регулярні спасажирські перевезення, непогана інформаційна нагода для наступного матеріалу. Але наразі у пріоритеті шляхи, тому – знову до “Матеріалів...” з оригінальним правописом.

“Автодор”: вірний традиціям

“Шляхове будівництво, що відограє надто відповідальну ролю в економіці та культурному стані наших сел, треба визнати за відсталу ділянку роботи. Всі шляхи району, за винятком самої незначної частини їх, перебувають у природному стані й вимагають великих робіт для впорядкування.

Шляхи, що проходять по низьких піщаних грунтах та заболочених місцях придніпровської частини району, надзвичайно тяжкі для проїздів, особливо для перевозки вантажів і вимагають значних робіт по профілюванню з домішкою, так званого, глинування. Шляхи верхньої частини району, що проходять по супіщаних грунтах, потребують великих профіліровочних робіт.

Ось дані стану мережі шляхів

Отже, протяг шляхів з камінним вкриттям залишився без змін, шляхи з домішкою грунтових збільшився на 1 клм. та звичайні профіровані шляхи збільшилися на 22 кілометри.

Збудовано нових містків на 45 метрів та дві рури на 2 метри, розгорнулося будівництво Мошенського мосту”.

Далі – про фінансовий бік питання у старих, ще дореформених після 1947 року “сталінських”  рублях, і ця інформація не найважливіша, та, нарешті, “оргвисновки”.

“Тільки окремі сільради та колгоспи останнього часу почали займатися справою шляхового будівництва. Тут треба відзначити села – Ломовате, Шелепухи, Хутори, Будище. В той же час найбільш безвідповідальне ставлення до шляхового будівництва виявили Русько-Полянська та Бузуківська сільради.

Справою шляхового будівництва мусять зайнятися всі районні та сільські організації. Конче треба розгорнути роботу такій організації, як товариство “Автодор”. Адже автопарк району за звітний період дав велику динаміку росту. У районі зараз є 11 легкових автомашин, 39 вантажних автомашин, 5 пожежних автомашин та 7 автобусів. Усього автомашин в районі 62. У порівненні з 1931 роком це дає приріст 282 проц. Збільшення автопарку району значно полегшило перевозку вантажів, зокрема відограло велику ролю підчас таких перевозок, як хлібопоставка, вивозка цукрових буряків та інш.

Насьогодні, коли ми маємо велике збільшення автотранспорту, коли автомашини придбали окремі колгоспи (Ломоватський та Степанківський) питання шляхового будівництва стоїть, як одне з найважливіших і відповідальних завдань”.

Моцно стоїть, монументально, хоч йому вже 85 років...

Матеріал підготовлено у рамках проекту «Чиї Ями?», що реалізовується за підтримки Всеукраїнської ініціативи «Активна Громада» від Інституту «Республіка» та Національного Демократичного Інституту (NDI).​


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter



Останні новини

20 квітня 2019
11:44
У Черкасах набирає обертів війна між пасажирами автобусів і кондукторами
10:48
Привіт, тазику. Коли у Черкасах нарешті не вимикатимуть гарячу воду для випробувань
09:47
У нас з’явилася надія: мама 10-річної черкащанки просить допомогти поставити її доньку на ноги
19 квітня 2019
22:18
У центрі Черкас знайшли мертвого чоловіка
20:18
У Черкаській області продовжують ремонтувати дороги державного значення
19:24
Якої погоди варто очікувати черкащанам у вихідні дні
18:25
На Черкащині висадили дубовий ліс
17:48
У Черкасах запрацює бригада допомоги від домашнього насильства
16:51
У центрі Черкас зіткнулися чотири автівки (ФОТО)
16:20
На двох черкаських заправках вилучено пальне на два мільйони гривень
15:49
У Черкасах наводять лад із парканчиками (ФОТО)
15:14
Пісня відомого черкащанина отримала нагороду "Народний хіт"
14:40
Молодий черкасець випав із 13-поверхового будинку у Львові
14:22
"Українці мають голосувати не суто емоціями, а аналізуючи", - Ар’єв у Черкасах
14:01
Черкащан попереджають про заморозки
13:40
Черкаський Дніпро забруднений хімічними сполуками
13:00
У Черкасах викрили хакера, який зламав базу даних одного з популярних інтернет-магазинів та вимагав гроші
12:40
Житель Черкас викликав поліцію через дзвінок від Порошенка
12:00
Черкасці просять відремонтувати занедбаний спортзал в одній зі шкіл
11:45
В Умані хочуть заборонити продаж штучних квітів
11:06
На Черкащині підлітки розгромили кладовище
10:44
У черкаській маршрутці обікрали прокурора
10:23
Жителів Черкас просять допомогти у пошуках зниклої автівки