07.12.18 13:23

Бачення транспортної реформи Черкас


Бачення транспортної реформи Черкас

 

Протест перевізників, підвищення вартості квитка, незадоволення через неввічливих кондукторів і водіїв… Останні кілька місяців у Черкасах точаться дискусії навколо якості громадського транспорту.

Хоча якщо проаналізувати питання трішки глибше, можна побачити, що розмови про громадський транспорт у Черкасах не вщухають роками. Місцеві новини та дописи у соцмережах додають «вогню» у конфлікт: десь у маршрутці відвалилось колесо, інша - взагалі загорілась на ходу, а ще з однієї намагаються вигнати хлопця з інвалідністю.

На початку минулого року міська влада підвищила вартість проїзду до 4 гривень, наприкінці цього року – до 5-ти. Перевізники вимагають збільшення плати, мотивуючи це підвищенням вартості паливно-мастильних матеріалів, влада називає це вимушеним кроком, а все, що лишається пасажирам – лише зітхати та обурюватися, так і не дочекавшись обіцяного підвищення комфорту.

Уперше з питанням громадських перевезень у Черкасах я зіткнувся на початку 2016 року. Тоді з командою ми вирішили розробити для міста безкоштовний мобільний додаток MapaMagic, що допомагає відслідковувати рух громадського транспорту. Ініціатива пішла від самих програмістів нашої компанії. По-перше, на той час ми мали подібний досвід, створивши такий додаток для Лондона. По-друге, ідея була цікавою, адже сталого графіка маршруток і тролейбусів не було, а система, якщо її запровадити в усьому транспорті, дозволяє легко планувати пересування містом. Зрештою за два роки намагань впровадити MapaMagic мушу констатувати: ані місцева влада, ані перевізники не зацікавлені у трекінгу громадського транспорту міста. Попри те, що всі витрати (купівля трекерів, їхнє встановлення, розроблення додатку, плата за трекінг та інше) ми беремо на себе. Чому так?

Нещодавно спілкувався із друзями з Житомира, які зараз якраз реформують транспорт у своєму місті. Цілком поділяю їхню думку: транспортна реформа починається не з єдиного квитка, трекінгу і навіть не з оновлення рухомого складу транспорту. Насамперед вона починається із людей у владних кабінетах, які усвідомлюють необхідність реформування системи громадського транспорту, розуміння, що так, як було роками, далі бути не може. За час впровадження MapaMagic мені довелось спілкуватись із кількома керівниками галузі ЖКК у Черкаській міській раді – на жаль, у жодному з них я не побачив розуміння транспортних проблем і бажання вирішити їх. На моє переконання, жодні експертні дискусії не дадуть поштовху до змін, допоки бажання цих змін не «оселиться» у головах тих представників міської влади, які мають вплив на цю галузь. Для прикладу скажу, що на одній із таких нарад я віддав заступнику мера Черкас усі документи, що стосуються проведення транспортної реформи у Житомирі: проект рішення виконкому, документацію щодо проведення конкурсу, технічних умов на GPS-трекінг, єдиної диспетчерської тощо. Чи скористалися ними наші чиновники – можете судити самі…

У вересні разом із командою Школи мерів побували в Польщі. В усіх містах, де нам вдалося побувати, громадський транспорт – комунальний. Так, це сфера, яка потребує величезних фінансових вкладень. Але, на моє переконання, Черкаси також мають рухатися до цього. Можна почати принаймні з того, куди рухається Житомир. Якщо коротко, то суть моделі полягає в тому, що замовником послуг із перевезення має стати міська влада, а перевізники – підрядниками. Кошти за оплату проїзду в усьому транспорті повинно отримувати комунальне підприємство, а приватники натомість отримувати кошти за кілометр пройденого руху. Не менш важливим є також посилання комунального транспорту. Той же Житомир закуповує нові тролейбуси і навіть прокладає нові тролейбусні лінії. Контроль за рухом і комунального, і приватних перевізників повинен здійснюватися завдяки GPS-моніторингу, який прописаний у конкурсних умовах. З одного боку, це дозволяє уникнути перегонів на дорогах – перевізники більше не зацікавлені в них, адже гроші отримують не за пасажира, а за якісно пройдений кілометраж. З іншого, в разі порушення графіка, приватний перевізник може не отримати своїх грошей, а його рух і, відповідно, можливі порушення легко фіксуються завдяки трекінгу. Зараз же влада фактично не має впливу на приватних перевізників, адже договори з більшістю з них уже закінчились, а новий конкурс лише нещодавно був оголошений.

На початку нового року прийнято вірити в дива і зміни. Чого я очікую від міської влади у питаннях транспорту вже наступного року:

  1. Встановлення трекерів в усьому громадському транспорті міста: і комунальному, і приватному. Мені не принципово, аби це був MapaMagic (хоча, як і раніше, ми готові робити це безкоштовно). На ринку є кілька схожих систем - Dozor, eWay та інші. Це має стати обов’язковою умовою конкурсу для перевізників, невиконання якої може слугувати розірванням договору;

  2. Встановлення валідаторів і перехід до електронного розрахунку, що дозволить створити прозорий підрахунок пасажиропотоку. Тут бачу два варіанти: або закупівля валідаторів бюджетним коштом (у Житомирі на це пішло 10 млн грн - цілком прийнятна сума для міського бюджету Черкас), або співпраця із державним банком ПриватБанк, який надає таку послугу за відсоток від проданого квитка;

  3. Створення комунального підприємства, яке буде отримувати кошти від продажу квитків і перехід у роботі з приватними перевізниками до формату відшкодування пройденого кілометражу;

  4. На основі отриманих даних із GPS-трекінгу проведення аналізу щодо пасажиропотоку в місті, визначення нових транспортних розв’язок, які будуть більш ефективні як з точку зору економіки, так і користування пасажирами громадським транспортом;

  5. Посилення комунального перевізника шляхом оновлення рухомого складу (ймовірно, із залученням кредитних коштів);

  6. За умови якісного функціонування такої моделі роботи із приватними перевізниками також можна укладати договори не на один чи два роки, а на значно довший період. Впевненість у подальшій співпраці дозволить з одного боку місту вимагати оновлення рухомого складу, а приватникам без ризиків інвестувати кошти в оновлення своїх автопарків.

Моє бажання до святого Миколая усім нам під подушку - 2019 рік - рік транспортної реформи в місті Черкаси :)

Віктор Євпак, 

громадський діяч, бізнесмен.

Спеціально для Zmi.ck.ua.


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter



Останні новини

15 грудня 2018
18:15
Синоптики обіцяють сильні морози на Черкащині
17:22
Одну з новорічних ялинок у центрі Черкас прикрасили символічними птахами (ФОТО)
16:58
Мережу підкорює відео з черкащанином, який епічно послизнувся на дорозі
15:50
Коли в Черкасах розпочнуть надавати міські бебі-бокси?
14:33
У Черкасах влаштують еко-вечірку
13:47
На старті: вже троє черкащан заявили про намір балотуватися в президенти
12:50
Черкаський гімнаст перевтілився у телеведучого (ВІДЕО)
11:40
Cтали відомі місця у Черкасах, куди вивозити сніг
10:36
Черкащанка увійшла в ТОП-500 найактивніших жінок України
09:59
Заради благодійності: у Черкасах можна купити собі побачення
14 грудня 2018
20:18
На Черкащині субсидії отримують вже майже 180 тисяч родин
19:26
У Черкасах хочуть реконструювати приміщення прокуратури за 11,5 млн грн
18:22
На Черкащині вже рік не можуть знайти крадія рушника з музею
17:20
У Черкасах демонтують шість незаконних рекламоносіїв
16:06
Віртуальна реальність на уроці: як у черкаській школі навчають дітей (ВІДЕО)
15:55
У Черкасах затвердили склад міського бебі-боксу: що увійшло в подарунковий набір?
15:32
На Черкащині через пічне опалення зайнявся полум'ям будинок (ФОТО)
15:06
Черкасам передадуть Вифлеємський вогонь миру
14:57
Черкаським військовим та їхнім родинам мають виплатити грошову допомогу
14:33
"Укравтодор" пообіцяв повістю відновити трасу, що проходить Черкащиною
14:14
У рідному місті полоненого черкащанина встановили бігборд на його підтримку
13:44
Загублені колеса: черкаські маршрутки вкотре розсипаються (фотофакт)
13:28
У Черкасах хочуть розробити нову схему маршрутів: виконком погодив концепцію транспортної реформи