07.12.18 13:23

Бачення транспортної реформи Черкас


Бачення транспортної реформи Черкас

 

Протест перевізників, підвищення вартості квитка, незадоволення через неввічливих кондукторів і водіїв… Останні кілька місяців у Черкасах точаться дискусії навколо якості громадського транспорту.

Хоча якщо проаналізувати питання трішки глибше, можна побачити, що розмови про громадський транспорт у Черкасах не вщухають роками. Місцеві новини та дописи у соцмережах додають «вогню» у конфлікт: десь у маршрутці відвалилось колесо, інша - взагалі загорілась на ходу, а ще з однієї намагаються вигнати хлопця з інвалідністю.

На початку минулого року міська влада підвищила вартість проїзду до 4 гривень, наприкінці цього року – до 5-ти. Перевізники вимагають збільшення плати, мотивуючи це підвищенням вартості паливно-мастильних матеріалів, влада називає це вимушеним кроком, а все, що лишається пасажирам – лише зітхати та обурюватися, так і не дочекавшись обіцяного підвищення комфорту.

Уперше з питанням громадських перевезень у Черкасах я зіткнувся на початку 2016 року. Тоді з командою ми вирішили розробити для міста безкоштовний мобільний додаток MapaMagic, що допомагає відслідковувати рух громадського транспорту. Ініціатива пішла від самих програмістів нашої компанії. По-перше, на той час ми мали подібний досвід, створивши такий додаток для Лондона. По-друге, ідея була цікавою, адже сталого графіка маршруток і тролейбусів не було, а система, якщо її запровадити в усьому транспорті, дозволяє легко планувати пересування містом. Зрештою за два роки намагань впровадити MapaMagic мушу констатувати: ані місцева влада, ані перевізники не зацікавлені у трекінгу громадського транспорту міста. Попри те, що всі витрати (купівля трекерів, їхнє встановлення, розроблення додатку, плата за трекінг та інше) ми беремо на себе. Чому так?

Нещодавно спілкувався із друзями з Житомира, які зараз якраз реформують транспорт у своєму місті. Цілком поділяю їхню думку: транспортна реформа починається не з єдиного квитка, трекінгу і навіть не з оновлення рухомого складу транспорту. Насамперед вона починається із людей у владних кабінетах, які усвідомлюють необхідність реформування системи громадського транспорту, розуміння, що так, як було роками, далі бути не може. За час впровадження MapaMagic мені довелось спілкуватись із кількома керівниками галузі ЖКК у Черкаській міській раді – на жаль, у жодному з них я не побачив розуміння транспортних проблем і бажання вирішити їх. На моє переконання, жодні експертні дискусії не дадуть поштовху до змін, допоки бажання цих змін не «оселиться» у головах тих представників міської влади, які мають вплив на цю галузь. Для прикладу скажу, що на одній із таких нарад я віддав заступнику мера Черкас усі документи, що стосуються проведення транспортної реформи у Житомирі: проект рішення виконкому, документацію щодо проведення конкурсу, технічних умов на GPS-трекінг, єдиної диспетчерської тощо. Чи скористалися ними наші чиновники – можете судити самі…

У вересні разом із командою Школи мерів побували в Польщі. В усіх містах, де нам вдалося побувати, громадський транспорт – комунальний. Так, це сфера, яка потребує величезних фінансових вкладень. Але, на моє переконання, Черкаси також мають рухатися до цього. Можна почати принаймні з того, куди рухається Житомир. Якщо коротко, то суть моделі полягає в тому, що замовником послуг із перевезення має стати міська влада, а перевізники – підрядниками. Кошти за оплату проїзду в усьому транспорті повинно отримувати комунальне підприємство, а приватники натомість отримувати кошти за кілометр пройденого руху. Не менш важливим є також посилання комунального транспорту. Той же Житомир закуповує нові тролейбуси і навіть прокладає нові тролейбусні лінії. Контроль за рухом і комунального, і приватних перевізників повинен здійснюватися завдяки GPS-моніторингу, який прописаний у конкурсних умовах. З одного боку, це дозволяє уникнути перегонів на дорогах – перевізники більше не зацікавлені в них, адже гроші отримують не за пасажира, а за якісно пройдений кілометраж. З іншого, в разі порушення графіка, приватний перевізник може не отримати своїх грошей, а його рух і, відповідно, можливі порушення легко фіксуються завдяки трекінгу. Зараз же влада фактично не має впливу на приватних перевізників, адже договори з більшістю з них уже закінчились, а новий конкурс лише нещодавно був оголошений.

На початку нового року прийнято вірити в дива і зміни. Чого я очікую від міської влади у питаннях транспорту вже наступного року:

  1. Встановлення трекерів в усьому громадському транспорті міста: і комунальному, і приватному. Мені не принципово, аби це був MapaMagic (хоча, як і раніше, ми готові робити це безкоштовно). На ринку є кілька схожих систем - Dozor, eWay та інші. Це має стати обов’язковою умовою конкурсу для перевізників, невиконання якої може слугувати розірванням договору;

  2. Встановлення валідаторів і перехід до електронного розрахунку, що дозволить створити прозорий підрахунок пасажиропотоку. Тут бачу два варіанти: або закупівля валідаторів бюджетним коштом (у Житомирі на це пішло 10 млн грн - цілком прийнятна сума для міського бюджету Черкас), або співпраця із державним банком ПриватБанк, який надає таку послугу за відсоток від проданого квитка;

  3. Створення комунального підприємства, яке буде отримувати кошти від продажу квитків і перехід у роботі з приватними перевізниками до формату відшкодування пройденого кілометражу;

  4. На основі отриманих даних із GPS-трекінгу проведення аналізу щодо пасажиропотоку в місті, визначення нових транспортних розв’язок, які будуть більш ефективні як з точку зору економіки, так і користування пасажирами громадським транспортом;

  5. Посилення комунального перевізника шляхом оновлення рухомого складу (ймовірно, із залученням кредитних коштів);

  6. За умови якісного функціонування такої моделі роботи із приватними перевізниками також можна укладати договори не на один чи два роки, а на значно довший період. Впевненість у подальшій співпраці дозволить з одного боку місту вимагати оновлення рухомого складу, а приватникам без ризиків інвестувати кошти в оновлення своїх автопарків.

Моє бажання до святого Миколая усім нам під подушку - 2019 рік - рік транспортної реформи в місті Черкаси :)

Віктор Євпак, 

громадський діяч, бізнесмен.

Спеціально для Zmi.ck.ua.


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter



Останні новини

21 липня 2019
11:45
У Черкасах зафіксували порушення на виборах
10:09
Паралімпієць із Черкас став віце-чемпіоном світу з футболу
09:15
Сьогодні прощатимуться із загиблим Героєм із Черкащини
20 липня 2019
18:50
Черкащани проти сміття: як вивозять, сортують та утилізують відходи
17:30
Пункти відпочинку в лісах Черкащини можна знайти на мапах Google maps
16:44
На Черкащину повертається спека
15:40
Сів заряд. Що насправді роблять із використаними батарейками, які черкасці віддають на утилізацію
14:30
У Черкасах просять відновити рух тролейбусів до "Азоту"
13:30
Перекинута автівка: у Черкасах сталася ДТП (ФОТО)
12:32
Став відомий перелік боржників, яких у Черкасах відключать від електрики
11:30
Черкаські комунальники розпочали ремонт однієї із доріг
10:47
На Донбасі загинув військовий із Черкащини
09:50
Які вулиці найнебезпечніші в Черкасах?
19 липня 2019
20:17
У Черкасах дільниці вже готують до виборів (ВІДЕО)
19:10
На вихідних черкаські синоптики прогнозують погоду без сюрпризів
18:59
На Центральному стадіоні Черкас зіграли легенди "Динамо"
18:15
Жителі Черкас просять відновити один із тролейбусних маршрутів
17:05
У центрі Черкас не стало світла
16:50
Черкащанин на власному подвір’ї збудував електростанцію (ВІДЕО)
15:48
Адвокат Валерій Макеєв  зупинив "тарифний геноцид" у Черкасах*
15:41
У Черкасах на ринках продавали особливо небезпечний наркотик
15:22
У Черкасах реалізували проект "Світло наших вулиць", за який голосували жителі
14:54
Черкаська чиновниця Маліщук, яку звільняли "за вживання алкоголю", отримає з бюджету міста близько 170 тисяч грн