Уряд проводить масштабні ремонти доріг, які не ремонтувалися роками
Протягом останніх 10 років будівництво, капітальний ремонт та реконструкція доріг в країні майже не проводилися. Через це, а також внаслідок хронічного недофінансування, корупції та низької якості виконання робіт,170 000 кілометрів дорожнього фонду країни стали непроїзними.
90% українських доріг не відповідають нормам – це офіційна статистика Укравтодору. На жаль, Черкащина очолює рейтинг областей з найгіршими шляхами: дороги Р-10, Н-08 та ділянки на автодорогах Н-16, Н-01, що знаходяться в нашій області, є одними із найбільш проблемних по всій Україні.
Позитивна динаміка
Проте завдяки двом фундаментальним реформам в України почали відбуватися перші позитивні зміни. Мова йде про створення Дорожнього фонду та децентралізацію доріг. Створення Дорожнього фонду забезпечує гарантоване фінансування ремонтно-будівельних робіт, а децентралізація доріг перерозподіляє сфери відповідальності за їх відновлення. Починаючи з 2018 року на місця було передано більше фінансування для ремонту доріг місцевого значення, проте й більшу відповідальність місцевих органів влади за реалізацію програми розвитку автомобільних доріг загального користування. Наразі Укравтодор відповідає за 46 985 км. доріг міжнародного та національного значення, а 123 105 км. доріг місцевого значення передано до відповідальності місцевої влади.
Відповідальність за дороги на місцях
Це з однієї сторони полегшує проведення ремонтних робіт, оскільки відтепер немає потреби випрошувати кошти на ремонт місцевої дороги у держави.Кожен регіон отримує ресурси і сам визначає, які місцеві дороги потребують ремонту. Проте це з іншої сторони покладає відповідальність на місцеву владу. Через не надто ефективну організацію належного проведення тендерів та використання фінансування в повному обсязі ми стали свідками акцій протесту, коли були перекриті дороги в Лисянці, Смілі, Драбові, Мошнах, Черкасах.
Кошти на ремонти на місцях вже є. Тож органи місцевої влади мають працювати і звітувати перед своїми громадами за їх використання.
Прем’єр-міністр звернувся до правоохоронних органів для забезпечення суворого контролю і недопущення корупції.
«Більше половини планів вже виконано. Але в різних регіонах по різному ця робота виконується. Я поставив чіткі завдання: темпи (будівництва) треба пришвидшувати, а кошти використовувати ефективно й раціонально. Ми робимо перевірки, будуть аудити по завершенню об’єктів. Далі будемо розуміти, хто впорався з завданнями, хто ні», — сказав Володимир Гройсман.
Звідки гроші
В 2016 році було відновлено 900 км. доріг, в 2017 – понад 2100 км.В цьому році Уряд виділив близько 46 млрд.грн., з яких 11,5 передано в регіони на ремонт місцевих доріг.
Частка доріг Черкаської області в загальних обсягах ремонту поступово зростає. В 2017 році в Черкаській області було завершено поточний середній ремонт на трасах Н-16 (Золотоноша-Умань) та Н-01 (Київ – Знам’янка). Було виконано робіт на 512 млн. грн. і відремонтовано 36,5 км. доріг. В 2018 році виділено 707,4 млн. грн. на ремонт ділянок трас державного значення М-12 (Уманський р-н), Р-10 (Черкаський р-н), Н-01 (Кам’янський р-н), де заплановано відремонтувати 39,7 км. доріг.
Завдяки механізму роботи Дорожнього фондуможна очікувати, що в наступні роки обсяги відновлення дорожнього покриття лише збільшуватимуться. Зокрема, в проекті бюджету на 2019 рік передбачено виділення 55 млрд. грн., з них 17 млрд.грн. – на місцеві дороги.
Контроль якості ремонту і раціонального використання коштів
Одним із безсумнівних пріоритетів Уряду став контроль за раціональним використанням коштів та за якістю виконаних робіт. До моніторингу можуть долучатися всі: тендери відбуваються винятково в системі ProZorro, завдяки якій кожен громадянин здатен відслідкувати шлях грошей, виділених на ремонт доріг: від оголошення тендеру до укладення договору з переможцем торгів.
Якість виконання робіт перевіряється як ретроспективно – за попередні роки - так і за поточний рік. Укравтодор зробив жорсткішими вимоги до підрядників, вимагаючи гарантії на середній ремонт не менше 5 років, а на капітальний – не менше 10 років. Два масштабні обстеження технічного стану збудованих і відремонтованих в минулому році доріг охопили 222 об’єкти і дозволили виявити, що рівень недоліків не перевищує 8%, а значить роботи виконувалися на досить хорошому рівні. Підрядники в межах гарантії усунуть виявлені недоліки. Станом на жовтень2018 року проведено 584 перевірки якості виконання робіт та 2953 лабораторних випробувань дорожньо-будівельних матеріалів.
Урядові пріоритети
В Уряді надають пріоритет капітальному та поточному середньому ремонту доріг, розуміючи, що ямковий ремонт не здатний вирішити проблему катастрофічного стану покриття. Проте, відмова від нього є стратегічною метою. Наразі такі ремонти, які по суті є не ремонтом, а аварійною ліквідацією ямковості для забезпечення проїзду по дорогах, здійснюються в доволі значних обсягах. Приміром, в 2017 році завдяки «ямковому ремонту» було забезпечено проїзд по 40 000 км. доріг.
Державною цільовою економічною програмою розвитку автомобільних доріг загального користування на 2018-2022 рр. передбачено 322 млрд.грн., що дозволить поліпшити 9 100 км та забезпечити будівництво та реконструкцію 1 000 км доріг.
Це дає можливість сподіватися, що Уряду вдасться реалізувати свою стратегічну мету: з’єднати за 5 років якісними дорогами всі регіональні центри України.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter