Черкаська медицина на старті медичної реформи: чи готові ми до кардинальних змін?
Реклама
Директор департаменту охорони здоров’я Черкаської міської ради Олег Стадник розповів про реалі входження черкаської медицини у процес реформування. Але чи таким страшним є цей чорт, як його уявляють необізнані із нюансами реформування, які конкретно зміни очікують черкаські заклади охорони здоров’ та лікарів, як це може відобразитись на якості та рівні надання послуг громадянам? Про це на Zmi.ck.ua детальніше.
На часі - реформування первинної ланки медичної системи, яка стартує вже з 1 січня 2018 року, із 1 липня 2018-го стартує підписання договорів із Національною службою здоров’я України. До цього часу комунальні заклади мають провести автономізацію, набувши статус комунальних некомерційних підприємств з усіма правами, зокрема, права самостійного формування штатів, розпорядження коштами тощо. Далі - вже у 2020 році очікуватиметься перехід на нові правила та перехід із системи фінансування за медичними субвенціями до програми медичних гарантій.
Реформа забарилась, але Черкаси намагаються не пасти задніх
Старт медичної реформи в Україні мав би відбутись ще у липні 2017 року. А перехід надання усіх видів медичних послуг за новими правилами — з 1 січня 2018 року. В зв’язку з тим, що змінились строки прийняття відповідних законів щодо реалізації цих планів, прийняті та підписані Президентом законодавчі акти вступають в силу з 1 січня 2018 року, а старт так званої приписної кампанії намічено на 1 квітня 2018 року.
При цьому фінансування первинної ланки медичної допомоги через Національну службу охорони здоров’я України заплановано на 1 липня 2018 року. Усі медичні послуги, що фінансуватимуться за програмою державних медичних гарантій стартують із 1 січня 2020 року.
Черкаси цілком готові до запровадження кардинальних змін у галузі охорони здоров’я: наше місто не буде застрибувати в останній вагон потягу під назвою “Медична реформа”.
Черкаські медичні заклади завчасно почали готуватись до необхідних новацій та змін. Вже зроблено:
- Комунальні некомерційні підприємства створено, їх залишиться лише привести у відповідність до абсолютного виконання закону.
- Дільничні сімейні лікарі вже забезпечені комп’ютерами. Було придбано й відповідне програмне забезпечення, яке є і має бути по суті власністю самих медичних закладів. Але тут є цікавий нюанс. Якщо медзаклади підписують угоди із власниками програмного продукту, то неодмінно виникає питання конфіденційності інформації, яка містить дані про пацієнта. Такі данні мають зберігатись на серверах, які належать місту та є фактично власністю наших місцевих закладів охорони здоров’я.
- Практично всі черкаські центри первинної медицини вже зайшли у систему реєстрації “е –Heаlth” .
- Що стосується електронного підпису, то головні лікарі закладів охорони здоров’я міста отримали паролі доступу і можуть напряму передавати необхідну інформацію до системи “е –Heаlth”.
- Основні заходи щодо матеріально-технічного оснащення закладів медичної галузі міста також практично вже зроблені — були закуплені меблі, в тому числі для лікарських кабінетів, спеціальні сумки-укладки для медичного устаткування та лікарських препаратів ( ними поки що не користуються, але їх задіють з часом, коли вони стануть вкрай необхідним атрибутом при роботі сімейних лікарів).
Проте, головний медик Черкас акцентував увагу на тому, що на даному етапі ця система працює лише в тестовому режимі. Офіційний старт їй зможе надати орган, який візьме на себе забезпечення конфіденційності інформації. Але поки що це справа часу.
Час для чуйних, професійних та талановитих
Наступним кроком для всіх, хто буде задіяний у медичній реформі, стане укладання декларацій про вибір лікаря первинної медичної допомоги. Коли громадяни матимуть можливість самостійно обирати фахового, на їх погляд, лікаря. В подальшому зарплата лікаря напряму залежатиме від кількості його пацієнтів (саме тому цей принцип так і називається - “Гроші ходять за пацієнтом”). Відповідно від кількості задоволених практикою лікаря пацієнтів залежатиме наповнення його зарплатного гаманця , а ще дійсно зростатиме конкуренція і, відповідно, якість надання медичних послуг та, сподіваються, згине така ганебність, як хабар.
До речі, на другу половину 2018 року заплановане фінансування на одну особу( тобто, на одного пацієнта) у розмірі 370 грн. У 2019 році ця сума зросте до 410, до 2020 року вона сягатиме вже 500 грн.
“Багато хто вважає , що це занадто мало. Однак, коли Міністерство охорони здоров’я звернулося до потужних знаних приватних клінік і почало з’ясовувати, яка б сума задовольнила їх при участі у цьому проекті, після перших підрахунків вони зазначили суму від 700до 900 грн. Але при подальшому обговоренні та оптимізації деяких видатків вийшли на суму якраз в межах 500 грн. Тому вона, ця сума, і була взята за основу, як більш-менш прагматична”, - розмірковує Стадник.
Позитивною можна вважати можливість змінювати сімейного лікаря кілька разів, що стимулюватиме його до якісного надання послуг пацієнту.
До початку приписної компанії, яка стартує 1 квітня 2018 року, повну інформацію-докладні відомості про лікарів обіцяють розмістити не лише на інтернет-ресурсах, але також на сайті Черкаської міськради.
Таким чином громадяни матимуть змогу ознайомитися детально та обрати свого медика. Причому, цей вибір не залежатиме від місця проживання пацієнта. До 14-ти років лікарів дітям обиратимуть батьки, після вони реєструватимуться самостійно. Цікаво, що сімейний лікар опікуватиметься і дорослими, і дітьми.
Вибір для себе, для своєї сім’ї стає брендом теперішнього дня.
На сайтах кожного закладу первинної допомоги появляться більш розширені дані про лікарів. До речі, уже два роки, як ці сайти працюють , на них є маса корисної інформації- графіки прийому лікарів, структура закладів, телефони адміністрації, корисні поради.
Після того , як зробите свій вибір, все це відсилається в електронному варіанті в Національну службу здоров ’я України.
Керівники наших центрів сімейної медицини уже мають електронні ключі для входу в систему. З моменту підтвердження ви маєте обраного сімейного лікаря .
Якщо ви розчарувались у своєму виборі, то можете змінювати лікаря необмежену кількість разів. Автоматично гроші, виділені державою, ходять за вами - лікування у сімейного лікаря отримуєте безкоштовно. Право вибору залежить виключно від вас - комусь подобається ретельний і довгий процес у лікаря, але там можуть бути черги, тому повинні будете змиритись із очікуванням.
Якщо ви людина динамічна і цінуєте свій час, можете орієнтуватись на кабінет лікаря, де не має черг. Але це дуже суб’єктивний вибір,тому що обов’язковою умовою для лікаря є наявність сертифікату, як показника професійного рівня.
І ще одна ключова вимога: якщо не уклали декларацію до кінця року, то послуга обслуговування у сімейного лікаря із 1 січня 2019 року перестає бути безкоштовною, і ви за прийом платитимете власні кошти.
“Це - час професійних, талановитих і, Богом позначених фахівців, які, зважаючи на свої знання і практичні навики, отримають можливість для повної реалізації. Для прикладу, у Черкасах нині працюють 134 сімейні лікарі та 52 дільничних педіатри і серед них пацієнти самостійно обиратимуть, хто їм до вподоби за професійними чи людськими рисами. Такий підхід зводитиме нанівець усі скарги та невдоволення, оскільки громадяни матимуть можливість відмовитись і обрати іншого фахівця, в разі потреби. Хороший лікар, набравши необхідні 2 тисячі пацієнтів, ніколи не погодиться отримувати зарплату на рівні з тими лікарями, які не мають такої довіри та набрали 50 пацієнтів. Він справедливо вимагатиме достойної оплати праці, оскільки ці гроші він заробив особисто. Тому, у разі незгоди адміністрації він матиме право на оформлення приватної самостійної практики, причому цю процедуру буде спрощено. Таким чином якість обслуговування пацієнтів, як планується, виросте в рази”.
Олег Стадник,
директор департаменту охорони здоров'я Черкаської міськради
Найближче завдання - чергові кабінети первинної медичної допомоги
Його збираються реалізовувати вже протягом грудня-січня цього та наступного року.
Екстренна медична допомога й справді не буде виїжджати на виклики по підйому температури, або на гіпертонічний криз. Це буде відбуватися тому, що комунальні комерційні підприємства будуть зобов’язані утворити кабінети, куди будуть іти пацієнти, які не перебувають у загрозливому для життя стані.
“Як це у тій самій Польщі? Там екстрена медична допомога виїжджає лише на пожежі, ДТП, коли людина непритомна або ж до дітей у тяжкому стані. – Там лікар не їздить на всі виклики, на крайній випадок він дає свій закритий номер телефону, якщо знає, що пацієнт має серйозну хворобу. Якщо треба, то лише лікар набирає екстрену медичну допомогу. Якщо ж це банальний гіпертонічний криз – рекомендує прийняти ліки або ж призначає позачергову зустріч наступного дня. Щодо допомоги у вечірній час, то сімейний лікар прийматиме до 20 години вечора, а ще буде зобов’язаний буде надавати необхідні консультації телефоном. У інших випадках – працюють приймальні відділення лікарень”, - говорить Олег Стадник.
За його словами, невідкладна допомога по сімейній медицині: конгломерація лікарів, які працюють на певній території об’єднуються і домовляються, що вони чергують раз на місяць у вечірній час або раз чи два на місяць у вихідні. Але забезпеченість цього чергування неінтенсивна - на 50 тисяч населення - 1 лікар. Саме тому в інтересах пацієнта вчасно звертатися до сімейного лікаря. Ще одна перевага - застосування системи ІСРС-2 - це міжнародний класифікатор первинної медичної допомоги.
Його розробила Всесвітня асоціація сімейних лікарів і ним користуються у 40 країнах світу. Міжнародний класифікатор IC PC-2 міститиме інформацію по відомих симптомах та синдромах, за якими сімейний лікар зможе зорієнтуватись та поставити діагноз. В електронній картці пацієнта захворювання будуть кодуватись, що позбавить лікарів надлишкового вже паперового навантаження.
Виміри реальності для медичної галузі
У 2018 році пацієнти та лікарі житимуть практично у двох вимірах: на початку року, коли набудуть чинності закони, українська медична галузь буде жити з рахунок звичної нині медичної субвенції. При цьому залишатиметься звичний документообіг. Відповідно, сума фінансування, яка буде виділятись на заклади охорони здоров’я міста Черкаси, залишиться аналогічною до фінансування 2017 року. Ця субвенція буде діяти включно до 1 липня 2018 року для первинної медичної допомоги. Це означає, що пацієнти будуть змушені додатково покупати для себе необхідні ліки, залишиться медобслуговування за пропискою та необхідність оплачувати ряд медичних послуг. А вже із 1 липня наступного року стартує підписання договорів з Національною службою здоров’я України. Для комунальних закладів охорони здоров’я Черкас потрібно буде до цього часу зробити повну автономізацію - вони повинні будуть набути статусу комунальних некомерційних підприємств з усіма правами, зокрема, правом самостійно формувати штати та розпоряджатися коштами.
Затята конкуренція
Сімейним лікарям , згідно до положень медичної реформи, у разі виписки ними направлень до вузьких спеціалістів, а не проведення лікування власними силами, доведеться розраховуватись з колегами фактично з власної кишені. Тому весь необхідний для діагностування інструментарій для надання необхідної допомоги буде міститись саме у мобільній сумці-укладці.
Але такий розклад зовсім не означає, що вузькі спеціалісти стануть не потрібні. До них так само звертатимуться пацієнти. До того ж, ці фахівці матимуть можливість відкрити приватну практику.
Зокрема, планується відокремлення вузьких спеціалістів, які перейдуть під кришу Міської діагностичної поліклініки. Допоки профільне міністерство не визначиться з якимось іншим способом їхнього фінансування. До того часу вони фінансуватимуться в межах медичної субвенції, та як і фінансувались у минулому. З 1.07. 2018 року по суті буде визначатись доля вторинної ланки ( тобто, вузьких спеціалістів), вторинної стаціонарної допомоги і третинного рівня надання допомоги. А 2019 рік стане роком вступу в силу інших взаємовідносин вторинної спеціалізованої ланки охорони здоров’я.
Згідно медичної реформи всі пацієнти мають укласти декларацію про вибір лікаря первинної медичної допомоги. Проект такої декларації нараз вже розроблений Міністерством охорони здоров’я, розроблений порядок вибору лікаря, який має надавати первинну допомогу, а також є додаток-декларація, яку заповнює пацієнт у частині, яка стосується виключно його особи. Інформацію , яка стосується дітей, або недієздатних пацієнтів заповнює людина, яка здійснює над ними опіку. Решта стосується даних лікаря та фактичного надавача послуг первинної медичної допомоги.
У разі, якщо лікар є фізичною особою підприємцем, то його особисті дані та дані надавача послуг збігаються. Якщо лікар є юридичною особою в системі сімейної медицини, то у декларації має бути зазначена інформація про видачу ліцензії, номер телефону адміністратора, адреса електронної пошти, точна адреса клініки або Центру сімейної медицини. Таким чином таку угоду можна вважати дво-тристороньою.
Лікарі-підприємці, що працюють у приватних клініках, або мають свої власні приватні кабінети, можуть безперешкодно перейти на фінансування від Національної служби здоров’я без будь-яких обмежень. А ось для комунальних закладів охорони здоров’я є “залізна” умова - стати автономними. З тими, хто не зробить цього, Національна служба угод не укладатиме.
Про “вікна можливостей”
1 липня 2018 року, як ми вже зазначили, стартує підписання договорів із Національною службою здоров’я. За проміжок часу (від 1.04 2018 року по 1.07.2018 року, тобто за три фактичних місяці) кожен пацієнт має визначитись із своїм лікарем. Це достатньо великий проміжок часу, аби зрозуміти — кому довірити своє здоров’я. Але для тих, хто за якихось причин зволікав із своїм вибором ,передбачені так званні „ вікна можливостей “.
Перше ”вікно можливостей “ 1.07. 2018 року, друге - 1.10. 2018 року та третє, останнє “вікно”, коли можна буде укласти угоду з Національною службою охорони здоров’я, призначено на 31.12.2018 року.
Чому такими важливим є “вікна можливостей “? Тому що у перший, так званий, “зелений список” міститимуться пільгові коефіцієнти та пільгові бонуси, які нараховуватимуться медзакладам за обслуговування дітей та людей похилого віку. Чим далі відтерміновуватимуться визначені “ вікна можливостей “, тим менший обсяг фінансування отримає то чи інший заклад. Тобто, боротьба за пацієнта має бути доволі запеклою.
З 1 січня 2019 року для медичної ланки зникає надання медичної субвенції. Та починається фінансування за новим принципом - поголовне фінансування Національною службою здоров’я, або фінансування власника ( тобто міської ради, яка згідно бюджетного кодексу зобов’язана буде оплатити витрати на енергоносії та капітальні видатки).
Про послуги з позначкою “безкоштовно”
За законом безкоштовними можуть вважатись - екстренна медпопомога; первинна допомога – лікування в терапевта, сімейного лікаря та педіатра; спеціалізована та високоспеціалізована меддопомога; палліативна допомога; медреабілітация; меддопомога дітям до 16 років; меддопомога у зв’язку з вагітністю та пологами.
Повний список послуг програми медичних гарантій (того, що залишиться безкоштовним ), а також тарифи на платні послуги, в Мінохорони здоров’я обіцяють оприлюднити лише в 2020 році, коли реформа запрацює остаточно. Більш конкретні зрушення та зміни обіцяють тим регіонам, які увійшли у низку пілотних проектів.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter