Громадський контроль: чиї ями на дорогах Черкас?
Реклама
Черкаси. Бульвар Шевченка взимку 2017 року
Передмова
Весна 2016-ого року принесла черкасцям не лише довгоочікуване тепло. Вона подарувала надію, що бульвар Шевченка нарешті відремонтують і він підтвердить свій статус центральної магістралі Черкас. Цю роботу департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради, а також департамент архітектури та містобудування замовили підприємству «Укрєвробуд 2013», яке перемогло на тендерних торгах. Реконструкція із застосуванням щебенево-мастичного асфальтобетону коштувала майже 41 млн. грн. Втім вже дуже скоро бульвар Шевченка став уособленням бездоріжжя у Черкасах.
За підозрою в розкраданні бюджетних коштів правоохоронці порушили щодо «Укрєвробуд 2013» кримінальну справу. Відбувся суд. Але недобросовісний підрядник досі не сплатив міськраді штраф та пеню за несвоєчасне виконання робіт з реконструкції бульвару Шевченка. Тож епопея триває.
Це лише один із прикладів, що ілюструє недосконалість взаємодії замовника і підрядника. А результатом цього є участь недобросовісних підприємців у тендерних торгах, низька якість дорожніх робіт та мільйони гривень, що витрачаються на ремонт доріг, яких немає.
Чиї дороги?
- Держава витрачає на ремонт автомобільних доріг мільйонні суми. Та чи достатнім є контроль таких дороговартісних робіт? – запитує Юрій Путря, регіональний координатор проекту CoST Ukraine «Прозорість та підзвітність при здійсненні дорожніх робіт на дорогах місцевого значення».
Громадська організація «Проти Корупції» під його головуванням уже два роки моніторить на Черкащині ремонт автомобільних доріг. Вони обстежили в області 50 ділянок доріг, де проводилися ремонтні роботи з 2016-ого року по початок 2018-ого. Проаналізували 50 тендерів на суму 600 млн. грн. Все для того, щоб побачити, наскільки прозоро використовуються кошти, виділені на ремонт доріг. Як все відбувається по факту, а не на папері.
В цьому році представники громадської організації зосереджені на роботі з усунення підрядниками недоліків, які були виявленні у 2018-ому.
За словами Юрія Путрі, взаємодія замовника і підрядника до сьогодні була поза громадським контролем. Перевірка експертної команди ГО «Проти Корупції» виявила низку порушень, які зрештою спричиняють низький рівень виконання ремонтних робіт. Починаючи від недотримання норм, неналежно виписаних технічних завдань і закінчуючи недобросовісним виконанням роботи та відчуттям безконтрольності і безкарності підрядника.
Втім є випадки, які можна вважати перемогою громадського контролю. Коли громадськість реально спонукала ДП "Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області" діяти в інтересах держави.
Йдеться про об’єкт, який знаходиться в межах села Руська Поляна Черкаського району. Тендер та дорожні роботи були проведені в 2019 році. Втім якість матеріалу дорожнього полотна виявилася настільки низькою, що про цю проблему сповістили інженера технагляду. За результатами перевірки був складений акт, його адресували підряднику. Як наслідок, підрядник власним коштом усунув дефекти на загальну суму 420 тис. грн.
Аби мільйони, що виділяються на ремонт автошляхів Черкас та регіону не закатувалися в асфальт недобросовісними підрядниками, голова ГО «Проти Корупції» Юрій Путря ініціював об’єднання громадських організацій області задля посилення контролю за якістю виконання дорожніх робіт підрядниками.
Чиї ями?
Таку назву дали новому мобільному додатку черкаські громадські активісти, які вже не один рік вивчають причини низької якості доріг у своєму місті. Вони вірять, що їхній проект стане дієвим механізмом впливу громадськості на ситуацію із автошляхами.
У зв'язку із децентралізацією бюджет розвитку Черкас за останні три роки зріс до суми понад 400 млн. грн. Основною з передвиборчих обіцянок міського голови Черкас Анатолія Бондаренка був ремонт усіх доріг міста. Вперше за тривалий час в обласному центрі з’явилася реальна можливість якісного капітального ремонту автодоріг.
Однак, як показує час, наявність фінансових ресурсів не вирішує проблеми неякісної роботи підрядників. Мобільний додаток «Чиї Ями?» має стати інструментом контролю роботи підрядників у Черкасах. Його розробили активісти громадської організації «Платформа Громадських Діалогів» спільно з ГО «Флай Медіа» та сайтом zmi.ck.ua.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ukraine.roads
- Відтепер кожен небайдужий містянин зможе переглянути фото доріг одразу після ремонту, завантажити свої фото шляхів на сьогодні та порівняти їх, - розповідає голова ГО «Флай Медіа» та співрозробниця мобільного додатку Ірина Семенова. - І, звісно, поставити власну оцінку роботі підрядника. Таким чином, громадяни зможуть зорієнтувати керівництво міста в тому, чи варті довіри ті організації, які брали участь у тендерах раніше.
Максимально інформувати населення та керівництво міста про «халтурників», з якими не слід співпрацювати, - таке головне завдання команди, що розробила мобільний додаток "Чиї Ями?". З цією ж метою було підписано меморандум з міським головою Черкас Анатолієм Бондаренком про те, що результати дослідження враховуватимуться при визначенні переможців тендерів (а підрядники, що порушили зобов’язання не допускатимуться до тендерів).
У базі даних мобільного додатку на сьогодні відображено майже півтори сотні об’єктів, де проводилися ті чи інші ремонтні дорожні роботи. Всі відремонтовані ділянки позначені на мапі.
У мобільного додатку «Чиї ями?» вже понад 450 користувачів, які лишили більше півсотні відгуків та оцінили роботу підрядних підприємств. Втім про об’єктивну картину (рейтинг) говорити ще зарано. Нині мобільний додаток доступний для платформи Android . Для того, аби збільшити кількість користувачів, триває робота над адаптацією додатку для платформи IOS.
- Цінність мобільного додатку «Чиї ями?» ще й у тому, що адміністратор завжди зможе додати у базу будь-яке місто, будь-яку ділянку дороги та будь-яку компанію. А це означає, що додаток може використовуватися по всій Україні, - наголошує один із розробників «Чиї ями?» Григорій Зягун.
Про дороги мовою цифр
Станом на початок липня 2019 року у базі мобільного додатку «Чиї Ями?» відображено діяльність 5 підрядників, які виконували ремонтні роботи на дорогах Черкас у 2017 році. Уже у 2018-ому році на автошляхах обласного центру трудилося 16 підприємств.
За даними щодо об’єктів вулично-дорожньої мережі міста, де у 2017 та 2018 роках на замовлення Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради виконувалися будівельні роботи, найактивнішими учасниками тендерних торгів є ПП "Дорстрой" ( 7 об’єктів), ТОВ "Главшляхбуд" ( 5 об’єктів ). ТОВ "Автомагістраль-Центр" та ФОП Литкін П.С. узялися за роботу на 4-ох об’єктах вуличної інфраструктури.
Втім, найбільший обсяг робіт на вулицях Черкас виконували ТОВ "Главшляхбуд" (протяжність ділянки ремонту становить 9350 м), ПП "Дорстрой" ( 4759 м ) та ПП "Черкаси-Інтерстрой". Це підприємство проводило ремонт на об’єктах, загальна довжина яких становить майже 3600 м.
Які ж підрядні організації найбільше заробили на дорожніх роботах? За статистикою, фаворитами є ПП "Дорстрой" ( йдеться про суму понад 93 млн. грн.), ТОВ "Главшляхбуд" ( 48 млн. 304 тис. грн. ) та «легендарне» ПП ПВКП "Укрєвробуд 2013", яке уславилося протермінуванням усіх строків робіт, привласненням кругленької суми, невиконанням судового рішення про сплату штрафів тощо.
Навіщо дорогам громадський контроль
Які причини низької якості ремонту доріг? Чому система контролю підрядних організацій малоефективна? Чи є дієві важелі впливу на недобросовісних підрядників? Відповіді на ці запитання представники громадських організацій Черкас шукають постійно. Втім уся ця ситуація нагадує біг по колу.
Показовий приклад: із 5-ти підрядників, які у 2017 році ремонтували черкаські вулиці, 4 з містом більше не працюють, оскільки були заблоковані за неякісну роботу. Активіст ГО "Молода Черкащина" та координатор "ProZorro" в Черкаській області Артур Чемирис зауважує:
- Але це ніяк не заважає підрядникам засновувати нові фірми і вже через них так само неякісно ремонтувати дороги в місті. Я упевнений, що, коли буде завершений аналіз по інших роках, там буде така ж сама ситуація – фірми «вилітають» з ринку, а їхні керівники продовжують недобросовісно заробляти.
Артур Чемирис наводить ще один приклад.
- Кожне з підприємств організовує роботу по-своєму. У міськради є своя методика. Наприклад, вони вигадали вид поточного ремонту, що не передбачає розроблення кошторисної документації, потужних гарантійних зобов’язань, складних тендерних процедур. Там прописано буквально пару видів робіт – фрезерування і асфальтування. І при цьому асфальт - за позахмарними цінами. В результаті маємо одну область, одне місто, одного постачальника, три різних замовника і три різних ціни асфальту. На один і той же вид асфальту, з тим же сертифікатом і того ж виробника - різна ціна. І для Черкаської міськради вона чомусь найдорожча. Там нам пояснили, що ціна залежить від якості робіт. Та чи насправді це так?
А Юрій Путря, регіональний координатор проекту CoST Ukraine «Прозорість та підзвітність при здійсненні дорожніх робіт на дорогах місцевого значення», розповідає і про інші причини, виявлені його командою під час моніторингу якості ремонту доріг на Черкащині.
- Ви знаєте яке навантаження у співробітника технагляду? 200 днів на рік він має виїжджати на об’єкти. Чи реально при цьому якісно виконувати свою роботу на 100%? Крім цього ми зіткнулися з непрофесіоналізмом деяких з підрядників. «Я працюю 20 років. Навіщо мені вчитися? Ось приїде інженер з технагляду, нехай він мені розкаже, що до чого і що не так.» Це реальні відповіді реальних людей! Але ж технології постійно змінюються! Як і техніка, обладнання. А ще, як з’ясувалося, замовники не гребують переписувати один в одного дефектні акти, а не виїжджати на місце і оцінювати реальну картину. Як наслідок, гроші викидаються на вітер.
Директор департаменту інфраструктури, розвитку та утримання мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення Черкаської ОДА Сергій Чубань запевняє:
Контролюючі органи готові співпрацювати з громадськістю, щоб максимально впливати на недобросовісних підрядників.
І закликає громадських діячів і всіх небайдужих містян повідомляти про проблеми з дорогами департаменту та ДП "Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області", щоб у них була можливість оперативно реагувати: зупинити роботи, «заморозити» платіж або прийняти якесь інше законне рішення.
Сергій Чубань розповідає: на сьогодні у очолюваного ним департаменту є домовленість із Службою місцевих автодоріг, що підрядник отримує лише 75% оплати. Решту коштів йому перераховують лише тоді, коли якісно виконано весь об`єм роботи.
- І це правильно, - погоджується черкаський активіст Артур Чемирис. – Що ми бачимо на сьогодні? Деякі підрядники виконують роботу, скажімо, на 95 %. Об’єкт не завершено. Отже, будь-які претензії – безпідставні. Невиконання робіт залишає простір для маніпуляцій недобросовісних підрядників.
Сергій Чубань наголошує:
- Ми не тільки «за» співпрацю. Більше того, ми виконали свої попередні домовленості із громадськістю. Так, на сьогодні на сайті Департаменту інфраструктури, розвитку та утримання мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення Черкаської ОДА та офіційній сторінці департаменту у «Фейсбук» розміщена інтерактивна карта ремонту доріг, а також інформація про держзакупівлі, які здійснюються через систему «Прозоро». Ця інформація постійно оновлюється. Таким чином, ми виконали свої обіцянки громадськості, - підсумував Чубань.
Громадський контроль має бути професійним
У цьому упевнений активіст ГО "Молода Черкащина" та координатор "ProZorro" в Черкаській області Артур Чемирис. Він вже не один рік моніторить та аналізує виконання ремонтних робіт на дорогах Черкас, а відтак розібрався, з яких причин діюча система контролю малоефективна.
- Система контролю якості дорожніх робіт має бути незалежною, - говорить активіст. – На сьогодні вона належить службам, які самі ж замовляють ці послуги. Тобто по факту вони самі себе перевіряють. А тут уже є корупційні ризики.
За словами Артура Чемириса, потрібен фаховий контроль якості, служба або комерційна організація, незалежні, неупереджені експерти.
- І цей професійний незалежний технічний нагляд стане ефективним лише у співпраці із громадськістю. Тоді нам вдасться зрушити проблему неякісних доріг з мертвої точки.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter