Чому без "Boeing", скільки боргів, як відбувається розслідування та що треба для запуску аеропорту в Черкасах?
Реклама
Роботи по ремонту злітно-посадкової смуги в черкаському аеропорту розпочались ще в 2018 році. Однак на сьогодні об’єкт не зданий в експлуатацію, а його будівельна готовність становить 95 відсотків. Наразі першочерговим завданням для аеропорту є введення його в експлуатацію. Після цього злітно-посадкова смуга зможе приймати літаки, але не всі – працювати буде з обмеженням.
Під час пресконференції обласна влада, дирекція аеропорту та правоохоронці розповіли, чому ж аеропорт досі не приймає літаків та що треба для початку його роботи.
Що є зараз?
Ще 1 вересня 2018 року було передбачено видатки з обласного бюджету на виготовлення проектно-кошторисної документації. Сума була 1 млн 342 тис. 953 грн. Загальна вартість проекту склала 128 млн грн. Вкладено було 125 млн грн. Залишок на сьогодні – 3 млн грн. Виконавцем та замовником робіт виступав департамент будівництва ЧОДА.
«Наразі реконструйована злітно-посадкова смуга. Але, крім неї, є ще руліжна доріжка, перон та аеровокзал. Це всі складові аеропорту. Тому треба розглядати це все в комплексі. Не можна сказати, що якщо буде відремонтовано злітно-посадкову смугу, то аеропорт запрацює вже завтра повноцінно», - сказав голова Черкаської ОДА Олександр Скічко.
На сьогодні в результаті виконаних робіт черкаський аеропорт може отримати класифікацію покриття PCN-26. Покриття бувають різні й від нього залежать технічні характеристики, які в свою чергу впливають на те, які літаки зможе приймати аеропорт. Із тим покриттям, що є сьогодні в черкаському аеропорту, залітати зможуть судна з обмеженням в 60 тонн.
«Це літаки класу «Embraer», а більша частина компаній використовує літаки класу «Boeing». Саме такі літаки виконують рейси в Туречинну, Єгипит та більшу частину Європи. Такі літаки черкаська злітно-посадкова смуга зможе приймати з обмеженням – тільки один на добу. Теоретично це буде можливо тільки після здачі злітно-посадкової смуги в експлуатацію. Тобто фактично на сьогодні, відремонтувавши злітно-посадкову смугу, при всіх характеристиках, повноцінно ми можемо приймати тільки літаки класу «Embraer»: приватного типу, на 45 осіб. Такі літаки є економічно дорогими в обслуговуванні для компаній, тому буде важко знайти ті, які будуть згодні літати з черкаського аеропорту. Для того, щоб зняти це обмеження й хоча б приймати класу «Boeing-737» треба виконати роботу на руліжці та пероні», - сказав Олександр Скічко.
Про борги й що планують робити найближчим часом?
Загальна сума боргів черкаського аеропорту становить 12, 8 млн грн. Частина цих боргів наразі є у виконавчій службі й вже запущена через суд. Якщо ці питання не будуть зняті, то це загрожує критичними наслідками, зазначає Олександр Скічко.
Кредиторська заборгованість департаменту будівництва Черкаської ОДА становить 3 млн 911 тис 968 грн.
На сьогодні для повноцінної роботи черкаського аеропорту треба ще 367 мільйонів гривень. Із відповідними проектами обласна адміністрація уже звернулася в «Укрінфраструктуру» для отримання державного фінансування.
Йдеться про такі проекти:
– капітальний ремонт покриття рубіжної доріжки – 76 млн грн.;
– капітальний ремонт покриття перону – 168 млн грн.;
– реконструкція світло-сигнального обладнання – 76 млн грн.;
– реконструкція переметрового огородження – 47 млн грн.
«Це той ресурс, який на сьогодні потрібен. Повноцінно для обласного бюджету це не підйомні цифри, тому вони подані на державне фінансування. Також є потреба у додатковому обладнанні. Навіть щоб здійснювати польоти малими літаками, треба додаткові витрати понести», - сказав Олександр Скічко.
Загалом на додаткове обладнання потрібно ще 15 млн 418 тис грн. А саме:
– установка повітряного запуску – 7,2 млн грн.;
– аеродоромний гальмівний візок – 3 млн грн.;
– установка наземного електроживлення – 2,4 млн грн.;
– детектор вибухових речовин – 1,1 млн грн.;
– решта (причепна водозаправочна установка, пасажирський трап, трактор тощо) – 5,1 млн грн.
Хто винен: на якому етапі розслідування?
На сьогодні поліція проводить розслідування за фактами можливої розтрати грошових коштів під час ремонту злітно-посадкової смуги. Однак під час розслідування можливого привласнення коштів під час ремонту злітно-посадкової смуги в аеропорту "Черкаси" поліція порушень не знайшла.
За словами заступника начальника ГУНП в Черкаській області Євгена Рогачова, ще в грудні 2018 року були внесені відомості до єдиного реєстру досудового розслідування. Відомості до реєстру також були внесені й детективами НАБУ. Було відкрито кримінальне провадження за ч. 3 ст. 191 КК України. У 2019 році було відкрито ще кримінальні провадження за ч. 2 ст. 15, ч. 5 ст. 191 КК України. У 2020 році їх було об’єднано.
Загалом слідчі опитали 23 свідків, провели 16 тимчасових доступів до проектної документації, актів виконаних робіт та інших документів, проведено 12 обшуків (у замовників, проектанта, виконавців робіт тощо), відносно 19 осіб проводились негласні розшукові дії протягом майже року, проведено ряд судових експертиз.
«Крім цього, під час будівництва постійно проводилися огляди кожного етапу робіт. Після закінчення ремонту відібрано 24 керни, за якими проведено розслідування щодо якості, відповідності покриття проектній документації. У ході розслідування кримінального провадження ми не знайшли розбіжності щодо об’ємів та якості виконаних робіт. Нами призначена чергова експертиза щодо відповідності технічних умов на предмет того, чи справді була технічно правильна складена проектантом проектна документація. Після отримання цього висновку буде відомо, чи ті технічні умови заклав проектант чи ні. У другій половині травня вона має закінчитися. Заниження або зменшення вартості та об'ємів виконаних робіт виявлено не було. Все відповідає документації», – зазначив Євген Рогачов.
Олександр Скічко додав, що розслідування показали те, що всі роботи були виконанні згідно з проектом.
Як далі існувати черкаському аеропорту?
На сьогодні черкаський аеропорт стоїть у проекті розвитку аеропортів на 2022 рік. За словами Олександра Скічка, як мінімум, на сьогодні аеропорт треба ввести в експлуатацію.
Для цього потрібно:
– погасити кредиторську заборгованість, яка на сьогодні становить 3,9 млн грн;
– нанести маркування злітно-посадкової смуги;
– отримати сертифікат відповідності закінченого будівництва об’єкту та передати з Управління будівництва на баланс КП «Аеропорт «Черкаси» Черкаської обласної ради»;
– отримати сертифікат аеродрому.
«Це буде означати, що черкаський аеропорт зможе приймати малі літаки або теоретично літаки класу «Boeing», але з обслуговування на злітно-посадковій смузі й у світлій порі дня», – сказав Олександр Скічко.
Він також додав, що на сьогодні залишається нанести розмітку та закрити кредиторську заборгованість. Для цього треба, щоб обласна рада на найближчій сесії виділила кошти.
«Найскладніше те, що злітно-посадкова смуга була сертифікована, а зараз ми не маємо її в експлуатації. У травні плануємо отримати сертифікат з авіаційної безпеки, який є передумовою отримання сертифікату аеродрому. Це буде наступний етап після завершення злітно-посадкової смуги. Ми зможемо розпочати польоти без права пасажирських перевезень», - директор черкаського аеропорту Іван Далібожак.
Нагадаємо, що Украерорух ліквідував диспетчерську службу в черкаському аеропорту. Відновити її можуть у разі сертифікації аеродрому. За словами Івана Далібожака, ліквідація диспетчерської служби пов’язана з тим, що злітна смуга аеропорту не функціонує вже близько трьох років, оскільки вона досі не здана в експлуатацію після ремонтних робіт.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Стало відомо, скільки коштів треба для запуску пасажирських перевезень у черкаському аеропорту.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter