Експерт із Нідерландів порівняв для черкащанки відкритість влади у країнах ЄС та України
Реклама
У світлі реформи децентралізації влади звідусіль чути про необхідність запозичення та впровадження кращих практик країн Європейського Союзу. Ми спробували розібратися у тому, чи справді система місцевого самоврядування ЄС якісно відрізняється від української. У цьому питанні нам допоміг розібратися пан Ніко ван Бюрен, депутат ради м. Капелле ан ден Ійсель (Нідерланди).
- Пане ван Бюрен, в Україні існує проблема конфлікту інтересів, коли чиновники завдяки своїм посадам допомагають вирішувати якісь питання своїх родичів. Особливо гостро це питання стоїть на місцях. На скільки важливо боротися із цим явищем і чи потрібно взагалі це робити?
- Довіра є однією з найбільш фундаментальних основ суспільства. Коли у нормативно-правових документах не прописана можливість виникнення конфлікту інтересів, це може викликати недовіру громадськості, політиків і виборців. Політичний процес повинен бути організований таким чином, щоб державний службовець, який має конфлікт інтересів, не брав участі у прийнятті рішень з компрометуючих його питань. Щоб подолати конфлікт інтересів у політичному процесі слід вкладати кошти у зростання поінформованості, створювати механізми запобігання конфлікту інтересів та законодавчо визначити наслідки таких дій.
У місцевій раді Капелле ан ден Ійсель тема політичної цілісності розглядається під час регулярних тренінгів росту поінформованості з цього багатогранного питання. Поруч з теоретичними знаннями використовуються практичні приклади можливих конфліктів інтересів. Вони повинні внести свій внесок в культуру, в якій члени місцевої ради не лише знають, але і можуть застосовувати такий підхід до інших членів ради. Коли на засіданні ради розглядається питання, ті депутати, які вважають, що вони мають конфлікт інтересів, залишають залу засідань, щоб не брати участі у процесі голосування.
У Нідерландах мер відіграє певну роль на сторожі цілісності ради, а також виконавчої ради старійшин. Мер зобов’язаний регулярно розглядати цю тему на засіданні виконавчої ради. Коли конфлікт інтересів виникає з конкретним членом виконавчої ради питання регулюється іншим членом ради.
- Як вирішення конфлікту інтересів прописано у нормативних документах місцевих рад Нідерландів?
- Обидва органи – міська рада та виконавча рада старійшин – мають письмовий кодекс поведінки, що стосується політичної цілісності і дій у разі виникнення конфлікту інтересів.
У державних службовців є Присяга, яку вони повинні прийняти. Поруч із цим, існує кілька процедур для введення цілісності та прозорості у процес угод з нерухомістю, землеустроєм або просто регулярних покупок товарів і послуг з боку органів місцевого самоврядування.
Згідно із законом, питання конфлікту інтересів або порушення політичної цілісності може юридично перевірятись. Компанії, які відчувають, що вони не розглядаються правильно у процесі покупки продуктів або послуг можуть звернутися на законних підставах до суду.
- Якщо розглядати питання доступу на засідання місцевої ради громадян, наскільки це важливо для розбудови місцевого самоврядування? Як це організовано у Вашій країні?
Доступ до засідань місцевих рад, є вільним для всіх громадян. Виняток становлять закриті засідання місцевої ради, коли питання, що обговорюються, стосуються окремих осіб або містять конфіденційну інформацію (наприклад, ціни на землю, під час укладання угоди з контрагентами).
Громадяни можуть відвідувати сесії місцевої ради, а також підготовчі засідання виконавчого комітету. Це важливо, адже дає їм можливість викласти суть свого питання. Поруч з доступом до засідань місцевої ради, має велике значення доступ мешканців міста до публічних процедур. До прикладу, просторове планування в Нідерландах має особливо широкі можливості для участі місцевої громади.
- А якщо громадянина з якихось причин не допускають на засідання, чи існують механізми оскарження таких рішень?
У разі недостатності доступу до процедур існують декілька оскаржувальних комітетів і Омбудсмен для дійсно складних питань, які неможливо вирішити у межах компетенції оскаржувальних комітетів або за допомогою інших юридичних процедур.
Разом з цим, місцева влада міста Капелле ан ден Ійсель використовує кілька методів, щоб залучити думку своїх громадян. Існує експертний комітет з активними громадянами (в якості спаринг-партнера для виконавчої ради) і цифрова виборча дільниця, яка має залучити близько 1 500 із загального числа 66 000 жителів. Кожні два роки проводиться широке опитування для оцінки того, що громадяни думають про свої околиці, безпеку, місцеве самоврядування тощо. Опитувальний лист відправляється 6000-7000 людей і кожні два роки група опитуваних змінюється.
- Які ще методи впливу на владу мають громадяни у Нідерландах?
Поруч із доступом до засідань місцевої ради та виконавчого комітету є більш формальні методи, щоб ввести своє питання безпосередньо до порядку денного місцевої ради.
У місті Капелле ан ден Ійсель існує процедура ініціативи громадян, коли 50 і більше осіб старше 16 років звертається до місцевої ради з тим, щоби включити питання до порядку денного засідання ради. У моїй 14-річній практиці в якості члена ради така ініціатива ніколи не застосовувалась.
У моєму рідному місті існує практика дорадчого референдуму. Запит на проведення референдуму є дійсним, коли під ним підписалися 1600 або більше зареєстрованих виборців (віком від 18 років). Це означає, що муніципалітет зобов'язаний провести референдум серед усіх зареєстрованих виборців нашої громади. Референдум не може проводитись з питань бюджетування, питань, які перебувають у віданні інших органів влади, або стосуватися будь-якої персони.
- Дякуємо, пане Ван Бюрен, що розкрили нам особливості місцевого врядування Нідерландів.
Давайте порівняємо, який же стан справ з відкритістю влади на Черкащині?
Експерти коаліції «Прозорі Ради» проаналізували регламенти восьми місцевих рад нового скликання на Черкащині, а саме Смілянської, Звенигородської, Золотоніської, Кам’янської, Канівської, Чигиринської, Черкаської міських та Черкаської обласної ради і виявили, що більшість з новообраних депутатів зобов’язалися публічно оголошувати про власний конфлікт інтересів під час розгляду того чи іншого питання. Даним пунктом регламенту знехтували лише представники Золотоніської міської ради. В свою чергу обласні обранці вирішили, що оголошувати про конфлікт інтересів має лише керівництво обласної ради, а «рядові» депутати позбавили себе цього обов’язку. Спеціальну комісію, яка слідкуватиме за дотриманням даної норми, у своїй структурі передбачили усі ради.
Ситуація не виглядає настільки райдужно у питанні доступу громадськості до пленарних засідань рад. Лише Черкаська обласна, Черкаська та Смілянська міські ради відкрили свої двері для усіх бажаючих, інші ж цілковито проігнорували дану норму закону (Звенигородська міська рада), або ж внесли певні обмеження у доступі громадян до сесійних засідань. Засідання профільних комісій рад можна безперешкодно відвідати у тих же Черкаській обласній, Черкаській та Смілянській міських радах, а також цю можливість надала Канівська міська рада, інші ради – обмежили чи не надали таке право містянам. Депутати усіх без винятку рад обмежили або повністю закрили доступ до засідань власних президії (обласна рада) чи виконавчих комітетів (міські ради), відповідно залишивши собі можливість підкилимно вирішувати важливі питання, у тому числі розподіл бюджету.
Винести на розгляд міської ради питання, ініційоване громадою, мають змогу жителі обласного центру, міст Сміла та Канів. Варто зазначити, що таку можливість передбачили у своїх регламентах усі з проаналізованих рад, однак дані норми не відповідають чинному українському законодавству.
Згідно експертного аналізу можемо відзначити ради міст Черкаси та Сміла як найбільш прогресивні, такі, що відповідають кращим європейським практикам відкритості. Друге місце поділяють Черкаська обласна рада та Канівська міська – депутатам яких варто внести деякі поправки до регламенту. Що ж стосується представників Звенигородської, Золотоніської, Кам’янської та Чигиринської рад, то ми радимо дослухатися думки експертів Коаліції «Прозорі Ради», які надали письмові рекомендації щодо підвищення відкритості кожній з проаналізованих рад та внести відповідні зміни до регламентів.
З експертом спілкувалася
координатор Коаліції "Прозорі ради"
у Черкаській області Тетяна Артеменко
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter