Логопед з Черкащини вважає, що через ґаджети діти не вміють розмовляти
Реклама
Мова людини є певним відображенням її самої. Правильна чітка дикція може зробити людину успішною, а логопедичні дефекти навпаки – стати трагедією всього життя. Раніше професії логопеда не існувало зовсім. Вважалося, що якщо людина має проблеми з мовленням, то це його індивідуальна особливість, яку не можна змінити. Насправді ж заняття з гарним фахівцем можуть дати приголомшливий результат, повністю змінивши якість соціального життя.
Про це розповіла вчитель-логопед з Лисянщини Галина Мітюхіна, яка має 49 років професійного стажу і сотні вдячних мовних "пацієнтів", пишуть "Вісті Черкащини".
– Галино Іллівно, не секрет, що майже всі маленькі діти неправильно або нечітко вимовляють пару букв, однак це, знаю з власного досвіду, проходило сама собою ще до першого походу в школу. Про дефекти мови раніше, за рідким виключенням, майже не говорили. А сьогодні це є проблемою?
– Діти, батьки яких сьогодні звертаються за мовною корекцією, дуже сильно відрізняються від дітей, народжених 10-15 років тому. Це зовсім інше покоління. Раніше у більшості малюків була порушена звуковимова. Завдання логопеда зводилося до того, щоб поставити правильні звуки, автоматизувати їх і диференціювати від інших, схожих за звучанням або артикуляційному укладу. Найчастіше потрібно коригувати шиплячі звуки й так звані сонорні звуки, в основному "л" і "р", рідше свистячі звуки. Вони відпрацьовувалися поетапно на різноманітному мовному матеріалі й поступово входили в мову дитини.
На сьогодні діти, які мають потребу тільки в корекції звуковимови, зустрічаються все рідше і рідше. Зараз за допомогою звертаються батьки молодших дошкільнят, які в 3-3,5 і навіть в 4 роки практично не розмовляють. У них обмежений активний словник, пасивний словник також не відповідає віку. Граматичний лад мовлення також не розвинений відповідно до віку, тобто малюки плутають займенники чоловічого і жіночого роду, закінчення дієслів, прикметників.
– Яка причина цього явища, і як запобігти дефекту мовлення?
– На державному рівні причина таких змін сформульована як "генетична втома нації". На мій погляд, причин багато: екологія, якість повітря, води, їжі, генетичні захворювання. Це і особливості перебігу вагітності, пологів, і недоліки виховання, зокрема відсутність повноцінного спілкування батьків з дитиною. Спілкування, як не прикро, у сучасних батьків часто замінюють ґаджети. Діти чудово їх освоюють, чим дуже вражають батьків. Однак, практика показує, що використання смартфонів, планшетів знижує пізнавальний інтерес, мотивацію до спілкування, а також сильно перевантажує психіку малюків. Тому я завжди наголошую: краще живого спілкування для розвитку мовлення дитини немає нічого.
– Які б ви дали поради батькам, у яких є діти з порушенням мовлення?
– Ніколи не порівнюйте свою дитину з іншими дітьми, які добре розмовляють, читають, пишуть, завжди розмовляйте з дитиною чіткою правильною мовою, використовуйте кожну вільну хвилину для розмови з дитиною. Частіше спонукайте дитину розповідати про побачене на прогулянці, у парку, на вулиці, дорогою в дитячий садок, збагачуйте дитячу мову прислів’ями, приказками, загадками, образними народними виразами, читайте з нею книги. Так швидше розвивається її зв’язне мовлення. За потреби звертайтесь за консультацією до логопедів, де ви зможете отримати поради щодо допомоги своїм дітям в нелегкій справі виправлення недоліків мовлення.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter