Проблемні очисні споруди Черкас: у міськраді обговорили суперечку між "Азотом" та "Водоканалом"
Реклама
Ідея повернути очисні споруди у власність міста виникла ще на минулій сесії. Тоді з такою ініціативою виступив депутат від партії "Слуги народу" Юрій Котолуп. Учора в міській раді відбувся круглий стіл, на якому обговорили всі "за" та "проти" такого рішення.
На засіданні були присутні керівник ПрАТ "Азот" Віталій Скляров, керівник КП "Черкасиводоканал" Сергій Овчаренко, а також депутати Черкаської міської ради. Кожен висловив свою думку з цього питання.
Нагадаємо, що наразі очисні споруди перебувають у користуванні ПрАТ "Азот". Його керівник Віталій Скляров на початку свого виступу наголосив, що компанія є соціально-активною. За його словами, в ній працює 3,5 тисячі працівників, а підприємство сплачує десятки мільйонів податків.
"Зокрема, нами були подаровані місту 15 тролейбусів, за 10 років було змонтовано десятки дитячих майданчиків тощо. Наше підприємство забезпечує киснем лікарні в часи пандемії", – зауважив Скляров.
Секретар міської ради Юрій Тренкін повідомив, що на початку пандемії ПрАТ «Азот» справді допомагав у боротьбі проти коронавірусу.
«ПрАТ «Азот» є засновником фонду «Черкаси проти коронавірус». І справді, коли було дуже важко, коли COVID-19 прийшов у нашу країну, в наше місто, і коли бюрократичні процедури оплати перших засобів захисту неможливо було швидко провести, то одним із основних наповнювачів цього фонду був «Азот»», – сказав Юрій Тренкін.
За словами Віталія Склярова, договір між «Азотом» та «Черкасиводоканалом» обріс багатьма міфами. Рік тому був ініційований збір підписів працівників «Водоканалу» про те, що вони борються проти рейдерського захоплення «Азотом».
«Я попросив зібрати колектив, аби розповісти, що нам не цікаво це. У відповідь була тиша. Потім це питання виникло ще раз. І я сказав керівнику «Водоканалу», що такі питання не можна провокувати. Якщо ви не хочете платити за очищення стоків, не треба піднімати теми про рейдерське захоплення, які під собою не мають ніякої основи», – зазначив Скляров.
Він також додав, що вже протягом п’яти років «Азот» та «Водоканал» із року в рік підписують договір. Цього разу туди внесли пункт про те, що у разі перевищення гранично допустимих концентрацій шкідливих речовин, «Водоканал» буде змушений платити штраф.
«Коли стало питання заключення нового договору по очищенню стоків «Водоканалу» по очисних спорудах, які перебувають на балансі у нас, то виникло питання, що «Водоканал» не хоче підписувати його в нашій редакції. У ній ми прописали те, що за перевищення концентрацій шкідливих речовин, ми будемо мати можливість виставляти штрафи», – сказав Віталій Скляров.
За його словами, досі за перевищення ПДК «Водоканал» ніразу не звинувачували, попри те, що були випадки, коли очисні були на грані екологічної небезпеки.
«Ви всі знаєте, що стічні колектори, по яким перекачують стоки міста, перебувають у нас на балансі. Тобто стоки міські, а трубопроводи – наші. Коли ночами включаються потужні насоси на «Водоканалі» й рвуться трубопроводи, відповідаємо в першу чергу ми. Тому що вони в нас на балансі. Наша оперативна бригада приїжджає на місце. Ми відповідаємо за ті наслідки, які відбуваються у результаті розливу й платимо штрафи. А «Водоканал» виявляється ні при чому. Коли качаються стоки міста по нашим колекторам і провина лежить на «Водоканалі», відповідаємо ми», – розповів Скляров.
Він також додав, що ці штрафи не вплинуть на збільшення тарифів для населення. Адже їх узгоджує НКРЕКП (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).
«Прибуток ми не закладаємо в тариф, у нас чиста собівартість. Після того, як нам погоджують тариф, протягом року відбувається підвищення електроенергії, ми несемо ці затрати на своїх плечах. І за останні п’ять років погоджених тарифів та фактично понесених затрат становить мінус 43 млн грн. на плечі «Азоту». Ми не виставляємо їх в сторону «Водоканалу» тощо. Це все лежить на нас, бо ми соціально-відповідальне підприємство. І ось ці затрати ніби як маленькі для нашого підприємства, але я розумію, що це для «Водоканалу» та для міського бюджету. Тому заява про те, що будуть підвищені тарифи, – це маячня. І штрафи, які ми прописали в договорі, це тільки для того, щоб дисциплінувати «Водоканал», щоб якщо будуть якісь негаразди, які призведуть до екологічної катастрофи, хтось має за це відповідати», – зазначив Скляров.
За його словами, в 1992 році міські очисні споруди були закриті через незадовільний стан. Вони були на балансі у «Водоканалу». На сьогодні «Азот» надаємо послуги по очищенню стоків. Віталій Скляров повідомив, що на 1 червня заборгованість «Водоканалу» становить 26 млн грн.
«І останнє – питання про передачу очисних у комунальну власність. У нас достатньо місця для розміщення локальних очисних споруд. Так, це коштуватиме дорого, порядку 10 млн грн, але можете собі уявити, коли це досягне піку, і ми будемо вимушені побудувати очисні споруди на своїй площадці, хто їх буде обслуговувати? Коли очисні передадуть місту, тоді кожен житель міста відчує збільшення тарифу на собі, тому що це буде вимушена міра. І вартість тарифу тоді буде збільшена приблизно вдвічі», - сказав Віталій Скляров.
Як повідомляють у пресслужбі підприємства кожного року якість стоків міста погіршується за рахунок великої концентрації побутової хімії, економії води населенням та скидів високих концентрацій забруднюючих речовин новими підприємствами. ПрАТ «Азот» над очисткою стоків працює вже 30 років. За це централізоване водовідведення та якість стоків міста відповідає КП «Черкасиводоканал», який має контролювати концентрації забруднюючих речовин у стоках.
«Наше підприємство повинно було виконувати цю роботу тимчасово, поки місто не збудує нові очисні споруди. На жаль, цього не сталось. Заяви про те, що треба віддати очисні споруди на баланс «Водоканалу», звучать безглуздо. Про які 80-мільйонні вкладення на утримання очисних споруд може йтися, якщо КП «Черкасиводоканал» не рідко неспроможний був повернути «Азоту» навіть собівартість очистки міських стоків», – зазначають у пресслужбі «Азоту».
У свою чергу директор КП «Черкасиводоканал» Сергій Овчаренко також розповів про успіхи підприємства. Зокрема, він зауважив, що на сьогодні «Черкасиводоканал» є кращим підприємством в Україні, яке надає послуги з водопостачання та водовідведення міста. За попередні роки були успішно модернізовані всі водопровідні насосні станції, каналізаційні насосні станції.
«Унаслідок цього питомі витрати електроенергії знизились по деяких об’єктах більше ніж у двічі. Ми абсолютно відкриті й пропонуємо оглянути наші об’єкти та пересвідчитися на якому високому-технологічному рівні перебувають наші споруди. У той же час я хотів би, щоб депутати та громадськість ознайомилися з технічним станом очисних споруд каналізацій. Я впевнений, що головні каналізаційні колектори, що розміщені на вулиці Чигиринській і проспекті Хіміків, протягом останніх десятиліть перебували в абсолютному незадовільному стані. На «Водоканалі» нещодавно повністю закінчили санацію колектора, і місто це відчуває – немає аварійних ситуацій. У свою чергу ми б хотіли побачити, що зробив конкретно «Азот» для того, щоб належно утримувати державне майно», – зауважив Сергій Овчаренко.
За його словами, останніми роками йде вплив на діяльність підприємства та шантаж. Свідчить про це судовий процес за позовом «Азоту» до «Черкаисиводоканалу» із заявою про спонукання підписання угоди в редакції «Азоту».
«Як би ми підписали цю угоди, «Азот» мав би право нарахувати за квартал штрафних санкцій у розмірі 75 млн грн. Це ще раз підкреслює, що це шантаж громади. Тому ми й наполягаємо поставить крапку в цьому діалозі, а для цього треба передати з державної форми влади в комунальну форму власності міста. Кожен фахівець повинен працювати над своєю справою. «Азот», на мою думку, повинен якісно виготовляти добрива, а «Водоканал» повинен надавати якісну послугу по водовідведенню та водопостачання. Для цього потрібно мати повний комплекс споруд, як приймання стічних вод, так і транспортування та очищення. На сьогодні по великому рахунку «Азот» тут повинен бути взагалі в стороні. Є державні очисні споруди, є комунальне підприємство, є громада, яка бажає мати на своєму балансі споруди та експлуатувати їх, і це взагалі не проблема», – сказав Овчаренко.
За його словами, проблем із модернізацією не буде, оскільки сьогодні проектна потужність очисних споруд дає можливість поетапно виводити об’єкти і завдяки інвестиціям поступово модернізувати. Крім того, Сергій Овчаренко повідомив, що фактично на сьогодні заборгованості перед ПрАТ «Азот» немає.
Як повідомляє КП "Черкасиводоканал", очисні споруди є одним об'єктом в місті Черкаси, який забезпечує механічне та біологічне очищення каналізаційних стоків житлового фонду та підприємств міста. Вони були збудовані у 1972 році за державні кошти. Це об'єднані очисні споруди, що розраховані на очищення 210 тис. м3 стічних вод на добу з міста та 70 тис. м3 стічних вод від ПрАТ "Азот".
«Щороку між КП "Черкасиводоканал" та ПрАТ "Азот" укладається договір про надання послуг із очищення стічних вод. Щорічно за очисту стоків приватному підприємству сплачується понад 60 мільйонів гривень. У разі прийняття судового рішення на користь ПрАТ «Азот» комунальне підприємство буде змушене сплачувати додатково щомісяця штрафні санкції у розмірі 25 млн грн», – повідомляють у пресслужбі підприємства.
Під час засідання із пропозицією перевірити «Азот» також виступив депутат Віктор Євпак. Він попросив, аби керівництво довело, що гроші справді були використані на модернізацію. Також про перевірку попросив і депутат Араік Мкртчян. На що Віталій Скляров відповів, що з фінансових питань ПрАТ «Азот» щорічно звітує перед НКРЕКП, штрафів підприємство не отримувало, а депутати у цьому питанні – не фахівці. Підтримав передачу очисних споруд на баланс міста й депутат Павло Карась.
«Сьогодні очисні досягли стану планованої капітальної модернізації. Вони відпрацюють свій ресурс за 10–15 років, тож треба вирішити питання спільного управління. Здійснити це мають «Азот» спільно з «Водоканалом» за участю міста, поклавши фінансування на три сторони. Або ж нехай ПрАТ «Азот» будує свої очисні, коли має на це можливості. Я підтримую передачу на баланс міста», – сказав він.
Також із цього питання свою думку висловив міський голова Черкас Анатолій Бондаренко.
«Крім політики, тут немає нічого. Комусь захотілось взяти чергову петицію, витягти її назовні. Мені все одно – приватне чи комунальне підприємство, це всі платники податків і треба нормально ставитися. Зрозуміло, що «Черкасиводоканал» є наше комунальне підприємство й ми повинні допомагати. Але повинні бути чесними й відвертими. Пам’ятаєте, коли я злітав та домовився за 15 тролейбусів, які подарували місту? Зараз ми отримуємо з Мінфіну третій лист, що ми не можемо взяти кредит, тому що невчасно там розрахувалось комунальне підприємство. За наявною у Мінфіна інформацією, КП «Черкасиводоканал» неодноразово порушувало графік платежів. Єдиною умовою передачі тролейбусів безкоштовно на два мільйони євро, це був вчасний розрахунок комунального підприємства «Водоканал» за спожиті стоки. Якщо сьогодні господарські питання стоять між «Водоканалом» та «Азотом», то вони повинні вирішуватися у суб’єктів у господарсько-юридичній площині. Я відверто скажу, ми не в змозі сьогодні реконструювати очисні споруди», – зауважив Анатолій Бонадаренко.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter