Як фальшували вибори народних депутатів (розслідування)
Реклама
Видання «Кропива» завершило своє розслідування, щодо одного із методів фальшування виборів під час дострокових виборів у Верховну Раду на 198 виборчому округу з центром у м. Сміла. Нажаль мусимо констатувати, що воно очевидно завершиться лише оприлюдненням його результатів, а не покаранням організаторів злочинної схеми.
На захист фальсифікаторів стіною стали висопосадовці правоохоронної системи Черкащини. Ми відверто називаємо їх прізвища, оскільки відповідальність має прізвище – це начальник обласного управління УМВС Владислав Пустовар, начальник обласного слідчого управління УМВС Валентин Кожухівський, прокурор Черкаського району Носенко В.О. начальник Черкаського РВ УМВС Худенко М.М.
Губернатор Юрій Ткаченко та голова обласної ради Валентина Коваленко на представленні Владислава Пустовара як нового очільника УМВС області з надією на "жити по-новому".
Одна із схем фальсифікації волевиявлення.
На 198 виборчому округу штабом одного з кандидатів була задіяна ціла низка виборчих технологій – основними з них були – підкуп та махінації з так званим голосуванням на дому. В даному розслідуванні зосередимо свою увагу саме на махінаціях з голосуванням на дому, або як сказано в законі про вибори – голосування за місцем перебування.
Суть махінації з голосуванням за місцем перебування полягала в тому, що до значної частини виборців які постійно не здатні самостійно пересуватися, представники дільничих виборчих комісій просто не приїхали, а за них було проголосовано іншими поки що невстановленими особами (імовірно членами комісій які були задіяні в даній технології фальсифікацій).
Так згідно Закону України «Про вибори народних депутатів України», статті 86 «Порядок організації голосування виборців за місцем перебування» пункту 3 до витягу списку виборців включаються без рішення комісії – виборець, постійно не здатний самостійно пересуватися, щодо якого у списку виборців зазначена відповідна відмітка.
Розрахунок був найпростіший – хворі люди які не мають можливості самостійно прийти на дільницю і проголосувати не будуть заявляти про порушення свого виборчого права.
На середніх та великих дільницях таких виборців в середньому було від 40 до 60 осіб. Беручи до уваги, що загальна кількість дільниць на окрузі 136 вимальовується картина у як мінімум 2,5-3 тис. голосів здобутих неправомірним шляхом. Така цифра випливає з того, що до частини виборців все ж було заплановано приїхати для здійснення голосування за місцем перебування, щоб не викликати підозри.
Виборці ж які не проголосували, за задумом фальсифікаторів не будуть відстоювати своє виборче право через стан здоровя. Схема є досить ефективною при наявності «своїх» членів комісій. Та майже не несе ніякої загрози в її викритті.
Нема заявників – немає злочинів.
Ще напередодні виборчої кампанії, начальник обласного управління УМВС Владислав Пустовар, губернатор Черкащини Юрій Ткаченко скаржилися на основну проблему, яка не дає ефективно розкривати виборчі махінації – це відсутність конкретних заявників про виборчі порушення. Мовляв люди не хотять писати заяви на своїх односельчан чи просто знайомих які задіяні в підкупі чи інших виборчих махінаціях. В цьому мовляв і є головна проблема.
Підстава скажімо так вагома, але виникає питання навіщо тоді сидить в області армія оперативників які мали б оперативно реагувати не на самі злочини, а ще на етапі їх організації?
Наше видання не стало задумуватися над цим риторичним питанням та щиро повірили, що наша міліція все ж почала «жити по-новому», тому зголосилися допомогти у розкритті схеми з фальсифікаціями голосування за місцем перебування.
Копать или не копать?
Саме таке питання постало перед працівниками міліції коли наше видання все ж знайшло конкретного заявника і носом тикнуло і обласне і районне керівництво УМВС туди де треба копати щоб розкрити злочинну схему.
Так наше видання знайшло виборця який проживає в с. Білозіря, Черкаського району до якого було застосовано дану технологію та який погодився звернутися до правоохоронних органів із заявою про злочин. Відповідну заяву було подано 28 жовтня цього року до обласної прокуратури, обласної міліції, Черкаського РВУМВС. З повним текстом заяви читач може ознайомитися в додатках.
Коротко передамо суть повідомлення про злочин – виборець який законом визначається як такий, що постійно голосує за місцем перебування, а отже не повинен писати заяву та подавати медичну довідку для голосування на дому, не зміг здійснити своє виборче право, оскільки йому відмовили в цьому члени ДВК № 710693, посилаючись на відсутність заяви про бажання голосувати на дому. Виборець телефонував в день виборів на дільницю, однак до нього так і не приїхали для здійснення волевиявлення.
Такі дії членів комісії прямо підпадають під кваліфікацію статті 157 Кримінального Кодексу України (перешкоджання у здійсненні волевиявлення громадянина).
Більше того на цій же дільниці, наше видання знайшло ще декілька осіб, які законом визначені як такі що постійно голосують за місцем перебування і до них не приїхали, але вони не готові були писати заяви про злочин.
Що треба було зробити?
У зверненні до правоохоронців ми навіть вказали які слідчі дії потрібно було зробити для виялення та документування системи фальсифікації:
1. Вилучення виборчої документації з дільниці з метою перевірки витягу з списків виборців які голосували за місцем перебування та встановлення можливого факту голосування іншою особою за конкретно взятого виборця-заявника. (Вилучення документації яка на той час знаходилася в ОВК здійснюється за ухвалою суду через звернення слідчого).
2. В разі встановлення факту голосування іншою особою за громадянина-заявника перевірити інших осіб які значаться у витягу з списків виборців як такі, що проголосували за місцем перебування.
3. Опитати членів комісії та заявника.
Відзначаємо, що голосування іншою особою за виборця вже підпадає під кваліфікацію статті 158/1 Кримінального Кодексу України, частина 1.
Лірика від керівництва обласного управління УМВС
Наше видання постійно тримало на контролі хід розслідування даної справи. З самого початку воно пішло за сумнівним сценарієм. Але про все по порядку.
Наш журналіст який займався даним розслідуванням за останній місяць тричі особисто контактував по даній справі з Владиславом Пустоваром. Він спочатку запевняв що буде відкрито кримінальне провадження, згодом повідомив, що в окружній виборчій комісії з невідомих причин відмовляються надавати документацію по даній дільниці, але слідчий буде звертатися до суду, щоб всетаки її витребувати.
Насправді ж ситуація розгорталася наступним чином – справу спочатку повісили на місцевого дільничого міліціонера, який вже при опитуванні заявника відверто висловлював своє незадоволення написанням заяви.
Після цього ми знову звернулися до Владислав Володимировича, який направив журналіста нашого видання до начальника слідчого управління УМВС у Черкаській області Кожухівського Валентина Олександровича. При особистій зустрічі Валентин Олександрович запевнив нас, що буде здійснено вилучення виборчої документації в судовому порядку, буде здійснено перевірку факту голосування чи неголосування заявником, буде здійснено графологічну експертизу підпису заявника та в разі потреби всіх осіб які голосували за місцем перебування по цій дільниці.
«Конкретні» відповіді на подання заяви про злочин.
Однак слова словами, а дії діями. Реальні дії, а точніше бездіяльність правоохоронців показали офіційні відповіді на подання заяви про злочин. Вони показали небажання правоохоронних структур розслідувати дану справу та відверте прикриття фальсифікаторів.
Так в середині листопада надійшов лист за підписом Владислава Пустовара в якому повідомлялося, що звернення взято до уваги та спрямовано до Черкаського РВУМВС.
Але найголовніше у відповіді наступне:
- Копія Вашого звернення спрямовано до ОВК №198 для організації проведення перевірки. Після надходження матеріалів з ОВК, у разі наявності ознак кримінального правопорушення, буде прийнято рішення в порядку ст. 214 КПК України, - йдеться у відповіді.
Тобто за фактом перешкоджання волевиявлення виборця (ст. 157 ККУ) не було відкрито кримінальне провадження як запевняв Владислав Пустовар, а перевірку мала вже робити ОВК, а не слідчий. І це при тому, що в ОВК відмовлялися надавати документацію для перевірки.
Що ж мала б наперевіряти ОВК
Теоретично можемо припустити, що ОВК здійснювала перевірку, що ж вона тоді мала встановити? А є лише два можливих варіанти.
1. ОВК перевіривши витяг із списку виборців які голосували за місцем перебування могла встановити, що заявник значиться як такий, що проголосував. Відповідно матеріали мали бути передані для розслідування в Черкаський РВ УМВС, оскільки заявник зробив повідомлення про злочин в якому зазначив, що не здійснив своє виборче право.
2. ОВК могла встановити, що заявник значиться як такий, що не голосував, що також засвідчує злочин з боку членів комісії, які перешкодили у здійсненні волевиявлення.
Таким чином факт порушення виборчого законодавства яке підпадає під дію КК України був, головне питання – кваліфікації статті злочину.
Який фактичний результат перевірки який робила ОВК
Відповідь ми дізналися з офіційної відповіді прокурора Черкаського району В.О. Носенко в якій зазначається просто і легко – порушень виборчого права представниками дільниці №710693 не виявлено.
Замість висновків
Таким чином правоохоронцями не було відкрито навіть кримінального провадження, не було здійснено слідчих дій по вилученню виборчої документації, проведенню графологічних експертиз, а офіційні відповіді розраховані відверто кажучи на невігласів.
Даний факт лише засвідчує відсутність неупередженого розслідування справи та власне бажання її розслідувати та довести до суду.
Відзначаємо, в разі об’єктивного та неупередженого рослідування була можливість хоча б частково розкрити одну з головних схем фальсифікації виборів на 198 виборчому окрузі, оскільки в даній справі можна було отримати об’єктивні докази злочинів, шляхом проведення зокрема і графологічних експертиз.
Післямова.
Таким чином і цьогорічна кампанія засвідчила небажання обласної влади та передусім правоохоронців довести до суду хоча б одну показову справу з покаранням фальсифікаторів. Гучна справ із затримання бабці, а потім і довіреної особи кандидата Віктора Тимошенка Володимира Гречаного не має жодної судової перспективи, оскільки базується лише на свідчення затриманої громадянки.
Цілком очевидно, що затримана та взята під варту громадянка яка попередньо дала свідчення про підкуп виборців організований нею та Володимиром Гречаним змінить свої покази та повідомить, що давала їх під тиском.
Натомість у тих справах де дійсно могли бути об’єктивні докази кримінальних правопорушень обласне керівництво міліції звело розлідування на фарс.
Ті офіційні відповіді які нам надали представники правоохоронців області ми вже надали губернатору Черкащини Юрію Ткаченку, також надамо їх новому прокурору області Юрію Шеремету.
Окремо публічно звертаємося до народного депутата який переміг на цьому округу Сергія Рудика з проханням підсилити вже своїм депутатським мандатом розслідування даної справи. Сергій Рудик неодноразово заявляв, що зробить все щоб покарати фальсифікаторів, то ж настав час діяти. Для координації зусиль у розслідуванні діяльності фальсифікаторів залишаємо наш номер телефону 093-687-98-37.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter