Черкащан закликають не вірити рекламі медпрепаратів на телебаченні
Реклама
Від 30 до 50 відсотків усієї реклами на українському телебаченні – це реклама лікарських засобів та медичних виробів. І найбільшою проблемою є те, що інформацією про препарат і його властивості свідомо маніпулюють така реклама спонукає українців до самолікування Це призводить до великої кількості ускладнень, особливо у хронічно хворих пацієнтів. Щоб українцями менше маніпулювали, у МОЗі пропонують встановити чіткий контроль за змістом реклами лікарських препаратів.
Про це повідомляє Громаське ТБ: Черкаси.
Згідно з дослідженням "(Без)коштовна медицина", в Україні майже 69 відсотків хворих займаються самолікуванням, не звертаючись за допомогою до лікаря. Це впливає на високі показники інвалідності і навіть на скорочення тривалості життя.
Відповідно до правових норм рекламувати можна тільки ті ліки й іншу лікарську продукцію, яка має обов’язковий сертифікат, а її реалізація дозволена без рецепту лікаря. У травні в Міністерстві охорони здоров’я провели невеликий експеримент. Протягом чотирьох годин фахівці моніторили рекламу на центральних каналах. За цей період із 45 лікарських засобів рекламували два препарати, які не були зареєстровані як лікарські засоби (бади), а шість взагалі були заборонені до рекламування.
"Неконтрольоване вживання лікарських препаратів – це один із найбільших викликів для Міністерства сьогодні. Дуже важливо надавати пацієнтам правдиву інформацію про те, які властивості мають ліки, та унеможливити маніпуляції, коли препарати наділяють супервластивостями. І треба визнати, нині МОЗ обмежене чинним законодавством та позбавлене можливості моніторити і контролювати рекламу лікарських засобів. Наслідки цієї законодавчої прогалини є очевидними", – зазнаає заступник міністра охорони здоров’я України Роман Ілик.
У способі та подачі реклами ліків Україна відстає від країн Заходу. Там є чіткі правила та норми, які дозволяють розповсюджувати таку рекламу. За словми в. о. міністра охорони здоров’я Уляни Супрун, український ринок реклами ліків є дуже хаотичним та неконтрольованим, що лишає багато простору для маніпуляції про препарат та його властивості. Тому в МОЗі розробили законопроект, який має встановити чіткий контроль за змістом реклами ліків. Головна мета – уникнути маніпулювання інформацією про препарат та його властивості, а також гармонізувати чинне законодавство з нормами ЄС.
Обираємо препарат, бо бачили його по телевізору
Не схвалює рекламу лікарських засобів і експерт Реанімаційного Пакету Реформ, лікар Євгеній Гончар. Однак те, що за нею посилять контроль, – це крок уперед. Це має зменшити придбання «фуфломіцинів» – ліків, дія яких не доведена. Саме самолікування і неконтрольована реклама сприяє їхньому продажу.
"Практично всі ми постраждали від недобросовісної реклами лікарських засобів. Пацієнт не може об’єктивно оцінити свою потребу в лікарських засобах. Можливо, треба перечекати і симптоми минуть, як з ГРВІ, бо застуда не потрібує специфічного лікування. Але ви не хочете чекати та йдете в аптеку. Там ви постаєте перед вибором: взяти жарознижувальний засіб за 10 гривень, за 100 чи противірусний засіб за 500 гривень. Оцінити об`єктивно свою потребу ви не можете. Тому в Україні продається купа псевдоімуномодуляторів, псевдопротивірусних препаратів, які не мають доведеної ефективності. Але люди їх купують, бо випивши «фуфломіцин» на третій день хвороби, наступного дня відчувають покращення. Але у випадку з ГРВІ полегшення настає не через ліки, а через те, що захворювання має такий природний перебіг. І це навіть не ефект плацебо, ви просто починаєте одужувати. Але ви хибно думаєте, що цей лікарський засіб допоміг. Можна стверджувати, що значна частина пацієнтив, захворівши, купують препарати, що містять арбідол, інозин, енісаміум йодид. А ці речовини без доведеної ефективності. Їх не застосовують у розвинутих країнах (ЄС та США).
Хто ж відповідатиме?
Команда МОЗу розробила законопроект, який має встановити чіткий контроль за змістом реклами ліків. Так, зокрема, в Україні хочуть заборонити рекламу цілительства та нетрадиційної медицини, пропонують відмовитися від залучення до реклами конкретного препарату відомих людей, акторів, що зображають медпрацівників. Зміст реклами має відповідати інструкції про застосування лікарського засобу.
Нині ринок реклами регулюють майже 10 різних законних та підзаконних актів. Натомість на практиці вони не працюють. Це відбувається через те, що відсутній належний контроль – адже виявлення порушень та накладання штрафів розпорошені між різними державними органами влади, а МОЗ взагалі за законом поза цим процесом. Тому профільне міністерство хочуть визначити центральним органом, який безпосередньо моніторитиме та контролюватиме зміст реклами, виявлятиме порушення та направлятиме рішення до органів влади, які накладатимуть санкції. Це Держпродспоживслужба, Нацрада з питань телебачення і радіомовлення та Антимонопольний комітет.
"Має бути посилений контроль за такою рекламою на телебаченні та радіо. Пропонуємо внести зміни до Закону "Про телебачення та радіомовлення" і встановити штрафну санкцію за порушення. Якщо телекомпанія чи радіокомпанія рекламуватиме ліки, які заборонені до реклами, ми пропонуємо застосовувати до таких компаній штраф у розмірі 5 відсотків від ліцензійного платежу. Застосування штрафу покладатиметься на Нацраду з телебачення і радіомовлення. Це, на наш погляд, суттєвий розмір штрафу, оскільки ліцензійні платежі є немаленькими. Це можуть бути мільйони гривень – залежно від того, якого рівня телекомпанія», – пояснює експертка з юридичних питань МОЗ України Марина Слободніченко.
Проект закону вже презентували громадськості, далі – медичній спільноті та фармвиробникам. У МОЗі прагнуть залучити усі зацікавлені сторони до процесу законотворення.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter