Приїхали: на довгоочікувану транспортну реформу у Черкасах немає грошей
Реклама
Кондуктори хамлять пасажирам, водії порушують правила дорожнього руху, маршрутки гублять колеса чи двері – це вже стало буденним явищем для черкащанан, які пересуваються громадським транспортом. Поки містяни продовжують скаржитися на сервіс та реєструють гнівні петиції на сайті міськради, владці планують транспортну реформу. Про неї чуємо вже не один рік та вона і досі на стадії обговорення.
Про це пише "Громадське ТБ. Черкаси".
Сайт міськради переповнений петиціями від жителів міста щодо покращення транспортної інфраструктури. Окрім звернень про заміну перевізників на певних маршрутах, є й такі, що пропонують вирішення окремих проблем.
Зробити перевезення комфортним для пасажирів та контролювати дії перевізників мала би транспортна реформа. Про неї у міській раді говорять вже не один рік. Цьогоріч у січні у мерії навіть відбулася нарада за участю розробників з Черкас, Тернополя, Києва, Одеси та Мінська (Білорусь). Вони ділилися власним досвідом реформування системи пасажирських перевезень.
Фахівці пропонували облаштувати у місті єдину автоматичну систему диспетчерського управління, запровадити електронний квиток та GPS-систему для моніторингу роботи транспорту. Усе це в комплексі дозволило б і владцям, і перевізнику розуміти, як саме рухаються автобуси, чи дотримуються графіку руху водії, а чи навпаки вистоюють на зупинках, аби назбирати повен салон пасажирів.
Тоді сторони домовилися продовжити діалог. Як зазначив заступник міського голови Руслан Сотуленко, аби обрати найоптимальніший шлях, яким місто рухатиметься далі, створять робочу групу.
Та, як виявилося, транспортна реформа не може зрушити з місця через відсутність коштів.
"Будь-які зрушення у цьому напрямку потребують фінансів. До прикладу, один ручний валідатор (ред. – пристрій для реєстрації проїзду та справляння/списання плати з пасажира) коштує від 500 доларів, а стаціонарний – від трьох з половиною тисяч до семи тисяч євро. Якщо взяти київський досвід, то вони закупили валідатори по 7,5 тисяч доларів. Із нашим мільйоном, який теоретично закладений цьогоріч у бюджеті на впровадження реформи, ми нічого суттєвого не можемо зробити, тому що навіть замовити валідатори на наш комунальний транспорт (тролейбуси) потрібно 15 мільйонів. По суті у місті хочуть впровадити реформу без грошей", – зазначає начальник управління транспорту міськради Віталій Москаленко.
Наразі Черкаси вивчають досвід Вінниці, де реформу реалізують за кошти Європейського банку реконструкції та розвитку.
"Банк надав Вінниці 8 мільйонів євро на впровадження електронного квитка. Самостійно наш бюджет не може потягнути подібну суму. Можливо, ми теж залучимо кошти Європейського банку", – додає Віталій Москаленко.
Якщо на реформу таки віднайдуть кошти, спочатку візьмуться за комунальний транспорт. За словами чиновника, наразі із тролейбусним парком тісно співпрацюють дві черкаські команди – MapaMagic та Busway.
Чи не єдиним покращенням, яке містяни мають відчути вже найближчим часом, це поїздки у транспорті за графіком. Принаймні це мають забезпечити GPS-трекери, що відстежуватимуть рух. Ними в обов’язковому порядку зобов’яжуть обладнати всі транспортні засоби.
"18 маршрутів виносимо на конкурс, що відбудеться вже наприкінці грудня. У нових умовах для перевізників чітко прописано, що вони мають обладнати транспортні засобами GPS-моніторингу з виведенням інформації на монітор в управління транспорту департаменту житлово-комунального комплексу. Якщо умови не будуть виконані, ми залишаємо за собою право розірвати з перевізником договір в односторонньому порядку", – переконує чиновник.
А як у сусідніх містах?
Свого часу у Вінниці, як і в Черкасах, приватні перевізники змагалися за пасажира, влаштовували перегони та дублювати маршрути комунального транспорту. Владці вирішили, що маршрутки більше не диктуватимуть свої правила гри, і взялися за транспортну реформу у місті.
Ґрунтовно дослідивши пасажиропотік, у Вінниці повністю перекроїли карту маршрутів. У 2012 році із центральних вулиць, де працював електротранспорт, прибрали приватні маршрутки, натомість збільшили кількість тролейбусів і трамваїв, запустили комунальні автобуси та навіть впровадили нічні маршрутки.
Приватних перевізників, які працювали в режимі маршрутного таксі, було скорочено майже на 40 відсотків. Їх взяла під крило "Вінницька транспортна компанія". Вона і дотепер визначає графіки руху, випускає транспорт на маршрут, а ще контролює, чи дотримуються перевізники умов договорів.
У Вінниці також відпрацьовані критерії порушень, за які карають приватних перевізників. Якщо надходять скарги від містян про неякісні перевезення, є грубі порушення правил дорожнього руху чи відсутній формений одяг у водіїв, перевізнику дають попередження. У випадку фіксації трьох порушень із перевізником не укладають угоду на наступний рік.
Чи є сенс скаржитися на перевізників?
У поточному році найбільше скарг у міськраді зібрали на ДП "Чарз-Авто", ПАТ "Черкаське АТП 17127", ТОВ "Авто-ТЮЛ". Черкасці найчастіше нарікали на порушення графіка руху та хамську поведінку кондукторів.
Відповідно до угоди, яку перевізники укладають із містом, при систематичних порушеннях (три і більше разів на місяць) за наявності відповідних актів та/або протоколів, та/або інших задокументованих дій з ними розривають договір в односторонньому порядку.
До порушень зараховують такі дії:
- паління водіїв за кермом;
- відсутнє оголошення зупинок;
- невиконання вимог законодавчих і нормативно-правових актів у сфері перевезення пасажирів;
- утримання транспортних засобів в неналежному технічному й санітарному стані;
- незабезпечення контролю технічного та санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;
- при допущенні ДТП з вини перевізника;
- здійснення трансляції або відтворення у салонах автобуса музичних композицій.
Задокументовують такі порушення працівники управління транспорту. Вони виходять на перевірку, реагуючи на звернення містян до міськради. Тож теоретично черкасці можуть впливати на перевізників. Але, як зазначають у міськраді, ще із жодним підприємцем не попрощалися на підставі скарг пасажирів.
Наразі приватні перевізники працюють на 23-ох маршрутах
ПП "Еліт-транс" обслуговує три маршрути:
- №2 "Вул. Генерала Момота – Залізничний вокзал"
- №7 "Вантажний порт – Вул. Генерала Момота"
- №22 "Вул. Сумгаїтська – Пл. 700річчя"
Директор Шевченко Володимир Юрійович
тел. 55-22-22
ПАТ "ЧАТП 17127" працює на трьох маршрутах:
- №4 "Вул. Пацаєва – Обласна лікарня"
- №5 "Вул. Генерала Момота – ВАТ ЧЛФЗ «Аврора"
- №13 "Вул. Генерала Момота – Вул. Кобзарська"
Генеральний директор Куниця Олена Іванівна
тел. 63-39-48
ФОП Форостяна Людмила Іванівна обслуговує один маршрут:
- №6 "Автовокзал – Обласна лікарня"
тел. 76-25-21
ПАТ "Черкасиавтотранс" працює на чотирьох маршрутах:
- №8 "Центр – вул. Сурікова"
- №21 "Річковий вокзал – Вул. Пацаєва"
- №26 "Автовокзал – Обласна лікарня"
- №27 "3ал вокзал – Вул. Нарбутівська"
Генеральний директор Соломенний Володимир Павлович
тел. 64-00-35
ТОВ "Авто-ТЮЛ" обслуговує чотири маршрути:
- №9 "Зал. Вокзал – АТЗТ "ЧИЖ"
- №24 "Вул. Гетьмана Сагайдачного – Автовокзал"
- №30 "Залізничний вокзал (кільцевий)
- №36 "Річковий вокзал – вулиця Сумгаїться"
Директор Ганджа Ігор Петрович
тел. 56-39-27
ФОП Копієвський Євген Петрович працює на одному маршруті:
- №11 "Госпіталь – ВАТ ЧЛФЗ "Аврора"
тел. 72-16-25
ДП «Чарз-авто» обслуговує шісь маршрутів:
- №12 "Вул. Кобзарська – Міськвійськкомат"
- №20 "Митниця – Вул. Руставі"
- №25 "ВАТ ЧЛФЗ "Аврора" – Вул. Сумгаїтська"
- №29 "Вул. Руставі – Вул. Г. Дніпра"
- №31 "ВАТ "Хімволокно" – Санаторій "Україна"
- №33 "Річковий вокзал – Вул. Руставі"
Директор Сущенко Юрій Миколайович
тел. 64-21-14
ПП «Медіт-сервіс» один маршрут
- №28 "Автовокзал – Вул. Пацаєва"
Директор Діский Сергій Вікторович
тел. 50-78-07
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть частину тексту і натисніть Ctrl+Enter